Eller hur lĂ€nge det nu Ă€r som vi levt i det hĂ€r konstiga tillstĂ„ndet av vĂ€ntan och fruktan. Det börjar kĂ€nnas suddigt men en sak Ă€r sĂ€ker: det Ă€r exakt sĂ„dana hĂ€r tider som eskapismen uppfanns för. FĂ€rgglada och trallvĂ€nliga historier dĂ€r inga problem Ă€r större Ă€n att de kan lösas genom att Meryl Streep brister ut i sĂ„ng â vad mer kan man begĂ€ra i mörkaste covid-december?
Ingenting, jag lovar. "The prom" av smarte "Glee"-skaparen Ryan Murphy Ă€r ett utmĂ€rkt, kul vaccin som botar depp och framkallar en ovan kĂ€nsla lĂ„ngt inne i magtrakten â Ă€r det feel-good-mys? vet knappt lĂ€ngre â som hĂ€nger sig kvar ovĂ€ntat lĂ€nge.
Historien börjar med ett förÀldramöte i en skola i djupaste Indiana. Skolans avslutningsbal riskerar att bli instÀlld dÄ det visar sig att eleven Emma velat bjuda med sin flickvÀn, vilket "kÀnns osÀkert". Den homofientliga instÀllningen fÄr viral spridning och engagerar ett gÀng floppar till Broadway-stjÀrnor med Meryl Streep och Nicole Kidman i spetsen, som letar efter nÄgot som kan hjÀlpa dem att fÄ lystern tillbaka.
"Vi Àr kÀndisar, vi har makt", resonerar de och tar sina fina liberala vÀrderingar med sig till Indiana för att uppfostra den tröga och skenheliga landsortsbefolkningen, "en lesbian i taget".
De gamla rÀvarna peppar Emma med gulliga musikal-make-over-rÄd som "life is no dress rehearsal" (livet Àr ingen generalrepetition) och "give it some zazz" (musikaliska för: ge jÀrnet och glittra inifrÄn) för att hon ska vÄga stÄ upp för sig sjÀlv.
Givetvis visar det sig att Emma inte behöver sÄ mycket hjÀlp, men dÀremot har bÄde Meryl Streeps narcissistiska diva och James Cordens sorgsna inre lilla barn en del att reda ut. TÄrframkallande scener varvas med knyter-nÀven-i-luften-och-höjer-en-tonart-utspel, som fÄr en Trump-tweet att kÀnnas subtil.
Driften med kÀndisarna pÄ pk-turné Àr tacksam men i grunden Àr det hÀr en stark och fin hbtq-vÀnlig stridssÄng. Ryan Murphy har arbetat med det temat genom hela sin karriÀr och levererade senast i början av hösten en mindre lyckad variant i den mÀrkliga "Ratched". Nu tar han lyckligtvis nya kÀcka tag och hÀr kombinerar han "Glee"-charm med old school-musikal och förstÄs en ensemble pÄ bÀsta humör. Det Àr fÀrgglatt, överspelat, Disney-gulligt och lite revolutionÀrt pÄ samma gÄng.