Mycket in och ut, korta distinkta scener med mycket komik.
SÄ beskriver regissören Sara Giese pjÀsen "SyrenvÀgen", skriven av dramatikern och StrÀngnÀsbon Anders Duus. Man fÄr nog lov att sÀga att de Àr parhÀstar, Giese och Duus, det Àr nÀmligen sjÀtte pjÀsen de sÀtter upp tillsammans. Alltid med en politisk klangbotten, berÀttar Sara Giese.
Men vad handlar egentligen "SyrenvÀgen" om, med sitt idylliskt klingande namn?
â Den utspelar sig i ett sommarstugeomrĂ„de och Anders Duus rör sig gĂ€rna pĂ„ den lilla orten i sina pjĂ€ser som dĂ„ fungerar som ett minisamhĂ€lle, det Ă€r en tacksam arena för dramatik, sĂ€ger Sara Giese som i fjol satte upp Magnus Uggla-showen "Johnny the Fucker" pĂ„ Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm.
â I det hĂ€r sommarstugeomrĂ„det tampas femton personer om att göra platsen till sin, sĂ€ger hon. Alla har sin idĂ© om hur en svensk sommar ska se ut. Vissa saker Ă€r de överens om, det finns bĂ„de uttalade och outtalade regler om hur man gör och beter sig i det hĂ€r omrĂ„det. Precis som det gör i vĂ„rt samhĂ€lle i stort.
Upplagt för konflikter och skvaller med andra ord. Inte minst dÄ en normbrytande och störande familj dyker upp och ruckar pÄ idyllen.
â Det grillas pĂ„ badstranden och det kommer stora familjer pĂ„ besök, man badar med klĂ€der och ser inte ut som övriga boende i omrĂ„det, sĂ€ger Sara Giese.
Det Àr dÄ frÄgan om vem som kan bryta mot reglerna ostraffat dyker upp? Samma regler gÀller nÀmligen inte alla. OrÀttvisorna Àr ett faktum.
Men i navet av berÀttelsen, dÀr tre skÄdespelare och en musiker gör alla femton rollerna, stÄr Freddan och hans mamma Carina. Freddan har i smyg sÄlt sommarstugan eftersom hans mamma har cancer och inte skulle ha överlevt, men lik förbannat klarar hon sig och vill tillbringa sommaren i stugan. Med de nya Àgarna pÄ ingÄng.
Ăr det hĂ€r en pjĂ€s om vĂ„r tid?
â Jag tycker det Ă€r det den handlar om. Vem hör till, vem har lĂ€tt att passa in och vem har svĂ„rt att passa in? Vilka har rĂ€tt att övertrĂ€da oskrivna regler och vilka har inte det, sĂ€ger Sara Giese.
Ăr det nĂ„got sĂ€rskilt du tĂ€nker pĂ„ nĂ€r du regisserar en pjĂ€s som ska turnera som den hĂ€r?
â Jag tycker det Ă€r viktigt att nĂ€r man Ă„ker ut till stĂ€llen som inte fĂ„r teater sĂ„ ofta att det Ă€r en fullriggare med bra ljussĂ€ttningar, specialskriven musik, vi har livemusiker med hĂ€r, att det Ă€r en konstupplevelse, man ska inte kompromissa med verkshöjden.
Hur menar du dÄ?
â Det Ă€r lĂ€tt att slarva och jag tycker det blir extra viktigt att det blir en bra teaterupplevelse och att man som publik kĂ€nner att man fĂ„tt vara med om teater i full skala.
Sara Giese Àr inte bara regissör till "SyrenvÀgen" utan Àven scenograf. Hon sÀger att det visuella Àr extra viktigt för henne och att det, som hÀr, nÀr det Àr frÄga om en scen pÄ sex gÄnger fyra meters yta, ofta hÀnger ihop att regissera och att designa dekoren.
â Hur rummet ser ut Ă€r det som ocksĂ„ ger regin, det sitter ihop. Jag brukar i stĂ€llet prioritera att jobba med en bra mask- och kostymdesigner som hĂ€r med Linda Goncalves, sĂ€ger Sara Giese.
Nyskriven musik av Magnus Larsson framförs ocksÄ, bland annat av Camilla Arvidsson, kÀnd dirigent och violinist för sörmlÀndska lyssnare av klassisk musik. Hon Àr Àven med och skÄdespelar.
"SyrenvĂ€gen" har premiĂ€r den 7 oktober pĂ„ Scenkonst Sörmland i Eskilstuna och turnerar dĂ€refter i hela Sörmland och Ă€ven i Ărebro lĂ€n lĂ„ngt in i november.