ââOm nĂ„gon plockar bort ett mynt frĂ„n den hĂ€r sĂ„ ramlar den, sĂ€ger Jockum Nordström bredvid en av sina nya mobila skulpturer, som tycks trotsa tyngdlagen.
Tunna stÄltrÄdar snurrar runt pÄ tÀndsticksaskar och smÄ kollagebitar, till tonerna av italiensk trumpetmusik frÄn 1500-talet. Jockum Nordström konstaterar nöjt att humor uppstÄr i den svajiga konstruktionens möte med musiken, och visar en annan av de nya skulpturerna: dÀr slÄr ett mynt mot en gammal sakeflaska och en cykelklocka, varpÄ ett blygsamt "pling" klingar ut i Liljevalchs stora sal.
Tio skulpturer visas i den nya utstÀllningen "Inget papper, inga mynt", som öppnar den 27 januari. Alla Àr skapade av material som fanns i Nordströms ateljé.
ââJag hade gamla stĂ„lgalgar, motorer, stĂ„ltrĂ„d och tejp, sĂ„ jag lekte fram det hĂ€r. Ibland ramlade skulpturerna och dĂ„ hade jag mynt i en skĂ„l, som jag lade pĂ„ sĂ„ att de inte skulle rasa. Helt plötsligt tyckte jag att skisserna var fina i sig sjĂ€lva sĂ„ dĂ„ blev det verken, förklarar han.
Skissande huvudfÄra
Sammanlagt ingĂ„r ett sextiotal verk, och Jockum Nordström understryker att de inte har visats i Sverige förut. Hans konst stĂ€lls ut vĂ€rlden över men det var hela 18 Ă„r sedan han hade en utstĂ€llning pĂ„ en stor institution i sin hemstad â dĂ„ pĂ„ Moderna Museet.
ââDet Ă€r ganska lagom tycker jag, sĂ€ger han ansprĂ„kslöst.
En sak visste Jockum Nordström sÀkert: han ville fokusera pÄ tecknandet nu. NÀstan alla verk Àr ocksÄ skapade de senaste tvÄ, tre Ären, vilket betyder att han har legat i.
ââJag har gjort mycket under kort tid. Det blir ocksĂ„ sĂ„ nĂ€r det Ă€r skissartat och lekfullt â eller det Ă€r fel ord â det Ă€r jĂ€tteallvarligt och precist ocksĂ„, men det Ă€r en skissande huvudfĂ„ra och dĂ„ blir det mycket. Man nöjer sig inte med att skissa en skulptur, dĂ„ vill man ha fyra, fem som pratar med varandra.
Teckningarna kommer frÄn tre olika intensiva skaparperioder de senaste Ären. Jockum Nordström har tecknat sedan barnsben och det Àr nÄgot han alltid lÀngtar efter. Egentligen Àr det bÄde mer privat, mer kroppsligt och mer krÀvande för honom Àn mÄleriet och kollagen. Tecknarperioderna krÀver en intensiv nÀrvaro i nuet.
ââAtt teckna Ă€r instĂ€ngt och inne i huvudet, det Ă€r som att sitta och öva pĂ„ en fiol fast allt gĂ„r Ă„t helvete och lĂ„ter jĂ€ttedĂ„ligt. Men för mig Ă€r teckningarna en förutsĂ€ttning för att jag ska kunna göra det andra, sĂ€ger han.
Dras till naturen
Teckningarna innehÄller en hel del personliga berÀttelser som bara han sjÀlv ser. Samtidigt finns det en abstrakt sida av hans konst, som har blivit mer framtrÀdande de senaste tio Ären. Delvis har det att göra med Äldern, tror han. Det gÄr ocksÄ hand i hand med ett större intresse för naturen. Jockum Nordström visar hur han har plockat smÄ ekskott pÄ Gotland, och inspirerats av smultronblad.
ââJag har alltid Ă€lskat naturen. Jag vĂ€xte upp i Farsta och man gick ut med dagis och tittade pĂ„ myrstackar. Det var ju dĂ„ man började leva, utbrister han och fortsĂ€tter:
ââJag har alltid fĂ„tt nĂ„got slags tröst i naturen, den Ă€r fantastisk som den Ă€r och alltid extremt vacker, Ă€ven om du bara tittar pĂ„ nĂ„got sĂ„nt hĂ€r, sĂ€ger han och fingrar pĂ„ en vissen brudslöja i en vas pĂ„ konsthallschefen MĂ„rten Castenfors bord.
Jockum Nordström pratar om tvÄ vÀgar: vissa konstnÀrer dras mer mot relationer och politik medan han tvÀrtom söker sig till naturen och ensamheten. Utan att vÀrdera vad som Àr bÀst sÀger han att nÀr alla ska göra politisk konst blir det "ofta fruktansvÀrt mycket skitkonst".
TT: Nan Goldin sade nyligen att det enda hon fotograferade numera Àr himlen.
â Det Ă€r samma grej. Och jag har blivit sĂ„ besatt, nu har jag en hund och har gĂ„tt ut sĂ„ mycket pĂ„ nĂ€tterna och tittat pĂ„ stjĂ€rnorna sĂ„ jag har lĂ€rt mig mycket om dem. Jag fĂ„r jĂ€ttemycket tröst i att vi mĂ€nniskor Ă€r smĂ„ och dumma i huvudet och finns nĂ„gonstans som ingen annan har koll pĂ„.
Firar det oansenliga
Liksom i det monument Jockum Nordström nyligen gjorde, "TriumfbÄge för halta", firar han i den hÀr utstÀllningen det oansenliga. Det har han egentligen alltid gjort.
ââTeckning Ă€r bara papper och en blyertspenna. Det Ă€r jĂ€tteenkelt. Det finns en poesi i det enkla och mycket att utforska dĂ€r som folk inte alltid gör, sĂ€ger han.
Humorn kan han inte heller vara utan.
ââFör mig har humor med ett intellektuellt tĂ€nkande att göra. NĂ€r det börjar saknas humor dĂ„ blir jag rĂ€dd.