Med en diskborste som vapen och en vagina som Sverigekarta slÄr konstnÀren, kvinnan, mamman, svensken och muslimen Saadia Hussain an tonen redan vid ingÄngen till konsthallen. Hennes utstÀllning "Making and breaking patterns" tar plats i varenda vrÄ av lokalen.
Titeln Àr en loop, ett stÀndigt pÄgÄende arbete, berÀttar Saadia Hussain.
â Det Ă€r min formel, min idĂ© om vad mönster innebĂ€r och att ta makten över dem, sĂ€ger hon.
Vi trÀffar henne mitt uppe i arbetet med att slutföra arbete med utstÀllningen, hon Àr klÀdd i en fÀrgflÀckad overall och har trÀtt ena handen genom en stor rulle rosa reflextejp.
PÄ den största vÀggen i konsthallen har hon skapat en enorm, platsspecifik knallgrön vÀggmÄlning som skulle kunna vara en utflippad tapet, dÀr repetitiva girlanger och medaljonger varvas med avbildningar av djur, bebisar med gasmask och schablonmÄlningar av klimataktivisten Greta Thunberg.
â Den visar att nĂ„got Ă€r under hot, men ocksĂ„ ett sökande efter ett paradis, sĂ€ger Saadia Hussain.
Saadia Hussain, som Àr född i Pakistan, har alltid varit omgiven av mönster i textilier, vÀggar byggnader och i gatubilden. Som svensk och konstnÀr utbildad i Sverige leker hon med det folkliga, det som betraktas som fint och fult, traditionellt och samtida.
â Det ska vara tydligt varför jag gör det. Ingen ska kunna sĂ€ga att "jag har inte sett". Jag har inte rĂ„d att vara subtil, sĂ€ger Saadia Hussain.
Vernissagen Àger rum i lördag den 19 oktober med konstnÀren pÄ plats. UtstÀllningen pÄgÄr till den 30 november.