Fatima Moallim, Helena Lundh Ek och Stina Siljing â det Ă€r nĂ„gra av de 378 nya konstnĂ€rer som nu har tagit plats i Moderna Museets samlingar i Stockholm. IstĂ€llet för de sedvanliga 2 miljonerna för inköp hade museet förra Ă„ret 25 miljoner, pengar som regeringen har delat ut under coronapandemin för att stötta en bransch i kris.
ââDet hĂ€r Ă€r ett unikt projekt och en vĂ€ldigt stor hĂ€ndelse i Moderna Museets historia, att kunna köpa in sĂ„ mycket konst och bredda och fördjupa den svenska delen av konstsamlingen, sĂ€ger kuratorn Asrin Haidari.
Alla möjliga stilar och Ă„ldrar finns representerade â den Ă€ldsta konstnĂ€ren Ă€r 91 och den yngsta 27. Inför utstĂ€llningen valde Asrin Haidari att lyfta fram de senaste Ă„rens fokus pĂ„ förlust, isolering, tidsuppfattning och hemmasittande.
ââDet blev naturligt att visa verk som kĂ€nslomĂ€ssigt talar till oss just nu Ă€ven om verken inte Ă€r tillkomna under 2020 och 2021.
"Berika vÄra sjÀlsliv"
Existentiella frĂ„gor prĂ€glar mĂ„nga av verken, till exempel Carola Grahns skulptur âHorizon of me(aning)â. Tillsammans med poeten och jojkaren Simon Marainen har hon staplat ved under ett samtal om psykisk ohĂ€lsa. Verket skapades 2015 dĂ„ Carola Grahn upplevde att den svenska delen av Sapmi drabbades av mĂ„nga sjĂ€lvmord.
ââHon ville hitta ett sĂ€tt att tala om de hĂ€r svĂ„ra sakerna genom fysiskt och psykiskt arbete, genom att stapla veden och samtala, och pĂ„ sĂ„ vis försöka ladda trĂ€et med de hĂ€r berĂ€ttelserna, sĂ€ger Asrin Haidari.
Helena Lundh Eks mĂ„lning âAlice & Paulaâ Ă€r istĂ€llet ett dubbelt sjĂ€lvportrĂ€tt och en bearbetning av en abort, med efterföljande ambivalenta kĂ€nslor av skuld och tacksamhet. Andra verk behandlar inre tillstĂ„nd pĂ„ ett mer abstrakt sĂ€tt, sĂ€ger Asrin Haidari, som ville ge plats Ă„t konst som försöker gestalta och bearbeta det ogripbara.
ââJag Ă€r vĂ€ldigt spĂ€nd inför att öppna för publiken och hoppas att besökare dels kommer att upptĂ€cka konstnĂ€rskap men ocksĂ„ vad konsten kan bidra med â att den har potentialen att berika vĂ„ra samtal och sjĂ€lsliv och ge tröst i svĂ„ra tider.
Fyller luckor
Vissa har kritiserat att tre fjÀrdedelar av den inhandlade konsten frÄn gallerier kommer frÄn Stockholmsbaserade sÄdana. Men Asrin Haidari pÄpekar att en stor del av verken Àr köpta direkt av konstnÀrer frÄn hela landet.
ââDet fantastiska Ă€r att museet genom projektet har fĂ„tt syn pĂ„ nya konstnĂ€rskap som det annars hade tagit lĂ€ngre tid för oss att lĂ€ra kĂ€nna, hĂ€vdar hon.
Satsningen har ocksĂ„ tillĂ„tit Moderna Museet att fylla vissa luckor. Till exempel med tvĂ„ verk av Margareta Hallek â en förgrundsgestalt inom den textila experimentella konsten i Sverige som nu finns representerad i samlingen för första gĂ„ngen. Hon anvĂ€nde sig av det som fanns i hemmet: resĂ„rband, tryckknappar och rosetter.
Tyg Àr kanske ocksÄ mer bekant och avvÀpnande för mÄnga Àn mer traditionella konstnÀrsmaterial, tÀnker Asrin Haidari.
ââHallek laborerade med textilens historiskt lĂ„ga vĂ€rde, bĂ„de estetiskt och politiskt. Det har alltid funnits en folklig aspekt i hennes konstnĂ€rskap som kĂ€nns extra rolig att lyfta fram. Hon har inte blivit sĂ„ bekrĂ€ftad konsthistoriskt men det Ă€r hög tid att hennes arbete fĂ„r möta en ny publik.