Barn "bortom gott och ont" i norsk skräckfilm

Med "Thelma" och nu "De oskyldiga" har den norska skräckfilmen lämnat de isolerade platserna långt ute på landet och tagit sig in i staden. Eskil Vogt har skrivit manus till båda – och han har också regisserat den nu Sverigeaktuella "De oskyldiga".

Rakel Lenora Fløttum i Eskil Vogts skräckfilm "De oskyldiga". Pressbild.

Rakel Lenora Fløttum i Eskil Vogts skräckfilm "De oskyldiga". Pressbild.

Foto: Triart Film

Film2022-02-17 06:49

– När någon säger att "De oskyldiga" är så mycket mer än en skräckfilm blir jag förolämpad å skräckfilmens vägnar. Det finns ingen anledning att försöka "höja upp" den, säger den norske manusförfattaren och regissören till TT.

"De oskyldiga", som hade premiär i sektionen Un Certain Regard vid förra årets Cannesfestival handlar om några små barn i en förort till Oslo. Ida följer med den jämnårige Ben in i den närliggande skogen, där Ben visar prov på övernaturliga krafter. Det hela eskalerar givetvis, med ond, bråd död som resultat.

– Barndomen kan vara mycket skrämmande. Jag har aldrig varit så rädd som vuxen som jag kunde vara som barn. Barn i den åldern är bortom gott och ont. Om det vore en rättegång skulle de bli förklarade oskyldiga eftersom de är så små, säger Eskil Vogt.

"Alla är offer"

Men, betonar han, det finns inte en ond person i filmen.

– Det är viktigt för mig att man känner att alla är offer. Det är fascinerande att se hur impulsiva barn i den åldern kan vara. Det mest rationella barn kan plötsligt bli impulsivt och göra något galet.

Redan när han skrev manuset kände Vogt att detta kunde bli ett tufft projekt, men han sköt bort den tanken.

– Jag tillåter mig inte att tänka att det kan bli svårt. Mitt motto är "tänk fritt".

Filmteamet tillbringade två år med att först leta efter passande barn och sedan träna dem i skådespeleri. Eskil Vogt säger att han hade en vision av hur de skulle vara, men förhöll sig öppen till den.

– Och när vi hittade barn som kändes rätt ändrade jag fritt när det gällde kön och mångfald. De här barnen skulle vara på inspelningen 30–40 dagar, så vi var tvungna att lära dem skådespeleri. Jag berättade alltid sanningen för dem, överraskade dem inte med något. Och de scener som vi i förväg trodde skulle kunna vara traumatiserande, de scenerna älskade de.

Är Oscarsnominerad

Eskil Vogt har skrivit manusen till alla Joachim Triers filmer, bland annat den nu dubbelt Oscarsnominerade (bästa utländska film, bästa manus) "Världens värsta människa". Deras förra projekt var skräckfilmen "Thelma", och liksom Trier är Vogt mycket förtjust i Stephen Kings böcker.

– Jag har läst allt, jag har honom i blodomloppet. Skillnaden mellan oss är att han tror att ondska existerar, att det är en makt som kan ta över oss. Jag gör inte det. Jag tror att ondska är ett ord som vi sätter på någonting.

Den skräckfilm som har skrämt honom själv mest är Tobe Hoopers klassiker "Motorsågsmassakern" från 1974.

– Den kändes så äkta, den handlade om riktiga människor. Och våldet var så fruktansvärt.

Vad det blir härnäst vet han inte när TT talar med honom, om han ska skriva ett nytt manus för Joachim Trier att sätta tänderna i eller om det blir något för honom själv att regissera.

– Jag njuter av stunden nu. Sen får vi se vad det blir.

Fakta: Eskil Vogt

Bor: I Oslo.

Yrke: Manusförfattare, regissör.

Tidigare: Manus till bland annat "Repris", "Oslo 31 augusti", "Louder than bombs", "Thelma", "Världens värsta människa". Regisserade "Blind".

Aktuell: Med manus och regi till "De oskyldiga" som har svensk biopremiär den 18 februari.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!