Rapporten pekar pĂ„ att en övervĂ€ldigande majoritet av de som sökt krisstöd Ă€r enskilda firmor eller fĂ„mansföretag. Trots det Ă€r det ocksĂ„ de som haft allra svĂ„rast att fĂ„ ekonomiskt stöd. En av anledningarna varför smĂ„företag inte fĂ„tt krisstöden Ă€r för att skriftliga avtal och uteblivna intĂ€kter ska dokumenteras i ansökan. Men avtal förekommer inte alltid, berĂ€ttar performancekonstnĂ€ren GĂŒlbeden Kulbay.
â Det Ă€r inte sĂ„ att uppdragsgivaren sĂ€ger "hej, hĂ€r Ă€r ditt kontrakt och ditt avtal". NĂ€r man ber om ett avtal Ă€r det som att man Ă€r konstig. Man Ă€r i nĂ„got slags underlĂ€ge och man undrar om man ens har rĂ€tt till att be om ett, sĂ€ger hon.
GĂŒlbeden Kulbay har varit performancekonstnĂ€r i ungefĂ€r 15 Ă„r men behövde lĂ€gga ned sitt företag nĂ€r coronapandemin slog till i mars. Hon testade Ă€ven att söka regeringens krisstöd. Men det stod tidigt klart att hon inte uppfyllde kriterierna.
â Det Ă€r helt orimligt. Kraven de hade gĂ€llde bara för en viss typ av konstnĂ€rer som redan var etablerade. Resten av oss, som Ă€r mĂ„nga fler, fick inte stöd. Jag förstĂ„r inte varför man ska öka separationen och rivaliteten mellan konstnĂ€rer nĂ€r det redan Ă€r förjĂ€vligt som det Ă€r. Vi behövs i samhĂ€llet för att det Ă€r vi som sĂ€tter perspektiv pĂ„ saker och ting. Jag blir sĂ„ jĂ€vla arg pĂ„ det hĂ€r, sĂ€ger GĂŒlbeden Kulbay.
Den största delen av regeringens krisstöd fördelas av Statens kulturrĂ„d, Svenska Filminstitutet, KonstnĂ€rsnĂ€mnden och Sveriges författarfond. Varför det varit svĂ„rare för mindre företag att ta del av dem Ă€r för att de i större utstrĂ€ckning ingĂ„tt i muntliga avtal. Och dessa behövde man stryka i ansökan i och med att bidragen syftade till inkomstbortfall, skriver Helene Ăberg, statssekreterare hos kulturminister Amanda Lind, i ett mejl till tidningen:
â MĂ„nga mindre aktörer har ingĂ„tt i muntliga avtal vilket gjort det svĂ„rare för dem att stryka det. En ytterligare aspekt Ă€r att mĂ„nga smĂ„ aktörer drabbats av att uppdrag aldrig ens hann lĂ€mna planeringsstadiet. Och dĂ„ gĂ„r det förstĂ„s inte heller att stryka intĂ€ktsbortfall eftersom nĂ„gra avtal inte ens hade hunnit ingĂ„s innan pandemin slog till.
I oktober mÄnad kunde i huvudsak frilansande kulturutövare söka en andra omgÄng krisstipendium hos konstnÀrsnÀmnden. I de nya utdelningarna pÄ sammanlagt 220 miljoner kronor Àr inte inkomstbortfallet lÀngre en vÀgledande princip. Bidragen kommer delas ut i form av stipendier och tilldelas efter ekonomiska behov och konstnÀrlig kvalitet.
Exakt vilka summor det handlar om Àr inte fastslaget och kommer anpassas efter att KonstnÀrsnÀmnden fÄtt in ansökningarna. Men den minsta utdelningssumman ligger pÄ 47 300 kronor, enligt uppgifter frÄn nÀmnden.
Vad innebÀr det för kulturlivet att mindre företag eller enskilda firmor mÄste lÀgga ned sina verksamheter efter uteblivet stöd?
â Det Ă€r mycket illa för kulturlivet att en del aktörer inte kan fortsĂ€tta sin verksamhet. Det Ă€r ett allmĂ€nintresse att kulturens olika kompetenser kan stanna i sektorn. Det Ă€r dĂ€rför regeringen inrĂ€ttat en rad olika stödĂ„tgĂ€rder, som riktar sig bĂ„de generellt till nĂ€ringsliv och företagande och till kultursektorn i synnerhet. I detta sammanhang kommer ocksĂ„ det kommande direktstödet till enskilda företagare ha betydelse, skriver Helene Ăberg.