Arrangerande kultur- och turismförvaltningen fick börja se sig om efter extrastolar i kulturhuset Ängeln under lördagskvällen, när den tredje kulturaftonen i nuvarande tappning ordnades. Bibliotekschefen Hanna Rasmussen, klädd i en riktig kulturfrack märkt "Svensk Filmindustri" i fodret, lovade att aftonen inte bara skulle stryka publiken medhårs.
– Vi vill skaka om och störa er tillvaro lite, så att ni får nya perspektiv, sa Rasmussen och lyfte fram kulturen som en lika livsviktig del av livet som mat.
Publiken bjöds in att "provsmaka" både lokalt och långväga kulturutbud. Först på scenen var kulturföreningen Fogelstad som fick motta kultur- och turismnämndens kulturstipendium på 25000 kronor av nämndens ordförande Cecilia Björk (S).
Ebba Johannesson i föreningens styrelse mottog stipendiet och berättade med sina styrelsekamrater om arvet som de förvaltar av idéerna från Kvinnliga medborgarskolan vid Fogelstad.
– Det är otroligt fint och viktigt att få uppmärksamhet och erkännande, sa Ebba Johannesson.
Kulturföreningen driver ett museum i Fågelsta och driver även med stolthet, i samarbete med Viadidakt, medborgarutbildning i skolans anda för invandrarkvinnor.
Därpå följde ett framträdande av medlemmar från dans- och performancegruppen Juck. Som namnet avslöjar låg basen i framträdandet på höftrörelser som stod i bjärt kontrast till dansarnas propra skoluniformer. Men som Hanna Rasmussen konstaterade: Juck har inget att göra med Britney Spears "Oops I did it again" (där hon bar skoluniform i videon) utan handlar snarare om sexualitet, genus och till viss del aggressivitet. Det är svårt att tro att ingen blev berörd av framträdandet.
Publiken fick raskt flytta sig mellan scenerna på Ängeln. Efter Juck följde en betydligt mer nedtonad programpunkt i form av finbesök från Österåker: musikern Christian Kjellvander skapade vacker stämning med sin lågmälda amerikanska pop och sitt vackra gitarrspel. Det blev för en stund knäpptyst i lokalen, förutom musiken.
Sedan ökade tempot igen, när dansaren och katrineholmaren Hampus Larsson intog scenen i Hörnet med ett imponerande eget verk. Larsson går sista året på Balettakademins yrkesdansarutbildning och är dessutom årets Märta Bergqvist-stipendiat.
När kvällen började gå mot sitt slut återstod två programpunkter som både värmde och lyste starkt. Först ut var estradören, poeten och författaren Bob Hansson som har en alldeles suverän förmåga att komma nära sin publik. Han inledde med att förklara att det var okej för publiken att hosta, eller att gå därifrån om de hade en tvättid att tänka på. Sedan tog han med alla på en resa där den röda tråden tappades hela tiden men där sidospåren blev så roliga och intressanta att nog ingen blev åksjuk. Och den röda tråden fann han snart igen, där han kastade sig mellan egna barndomsminnen och funderingar kring varför svenskarna inte ligger med varandra längre. Duktighetssyndromet, pressen att prestera, blev ett bärande ämne.
– Vi har kommit så långt i civilisationen att vi inte orkar vara nära varandra, sa Bob Hansson.
Efter framträdandet som var roligt och gripande på en gång avslutades aftonen med ett fackeltåg till Sveaparken. Där sjöng Katrineholms kammarkör, varefter Tina Frausins konstverk "Glowing home", tre upplysta lusthus, invigdes och tändes. Lusthusens mönster är lövets nerver i närbild.
– Jag ville fånga landskapet och miljöerna runt och i Katrineholm, sa konstnären.