Sevärd serie ställer krav

Trots att det är flera månader sedan SVT började visa den tyska serien "Babylon Berlin" är den fortfarande en snackis.

2 september 2019 18:35

Tv-serien, som är den dyraste hittills i Europa, bygger på en i Tyskland storsäljande romansvit av författaren Volker Kutscher.

Den handlar om en unge kriminalkommissarie Gereon Rath från Köln (spelas av Volker Bruch). Av orsaker som inte omedelbart är uppenbara för tittaren har han förflyttats till sedlighetspolisen i Berlin. Där möter han bland annat den unga kvinnan Charlotte Ritter (spelad av Liv Lisa Fries). Hon festar på nätterna, prostituerar sig i bland, bidrar till försörjningen av sin stora, fattiga och dysfunktionella familj och drömmer om att bli polis.

Tiden är 1929, en epok som gått till historien som Weimarreplubliken, och platsen är ett mytomspunnet Berlin präglat av dekadens, fattigdom, arbetslöshet, klasskillnader, kravaller, korruption, missbruk och politisk polarisering.

Varför serien varit så dyr att göra förstår man direkt. Detta är ett kostymdrama som får till exempel svenska "Vår tid är nu" eller brittiska "Downton Abbey" att framstå som lågbudget.

I snart sagt varje scen är det gödslat med statister, kostymer, fordon, gatumiljöer och interiörer som bidrar till att förflytta tittaren i tid och rum - det är slöseri att se denna serie i läsplattan eller mobilen.

Visst, det är påkostat, men det som verkligen sticker ut med "Babylon Berlin" är hur storyn berättas och hur karaktärerna hela tiden förändras och utvecklas till komplexa människor som det är svårt att värja sig emot.

Samtidigt ska man vara klar över att "Babylon Berlin" en serie som kräver engagemang av tittaren. Det går inte att halvsova, för då slinker den komplicerade intrigen ur ditt grepp.

Därför är det lite märkligt att SVT har valt att visa seriens två första säsonger ihopklippta till åtta dubbelavsnitt. 1,5 timme "Babylon Berlin" åt gången är mastigt, men värd mödan.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Catarina Nitz