Hon når ända fram med känslan

Med fiolen under hakan och magstödet på plats har artisten Johanna Widén hittat sin egen väg till publikens hjärtan.
Som fiol- och sångpedagog hjälper hon barn och vuxna att finna glädjen i att musicera och att uttrycka sig själva och sina känslor.
Johanna Widén från Läppe är årets mottagare av Katrineholms-Kurirens kulturpris.

Katrineholm2011-10-08 05:00

Hör Johanna Widén sjunga Viningarnas ö ur musikalen Sjöråas Hjälmaren genom att klicka här.

Att ha roligt med musiken är en av Johanna Widéns drivkrafter. En annan är att hjälpa andra att uttrycka sig via musiken.

– Jag får sådana kickar när folk kommer hit och vill lära sig att sjunga och spela och utvecklas som musiker, säger Johanna Widén.

Vi träffar henne i hennes hem i Läppe, i en gul villa som en gång varit ett annex till ett pensionat. I huset, som klänger sig fast i en södersluttning i utkanten av det lilla samhället, har Johanna Widén bott i elva år tillsammans med maken Thomas. Vartefter har familjen utökats och består i dag också av tre barn, en katt och två kaniner. Huset har renoverats och anpassats till Johanna och Thomas Widéns musikverksamhet, som dels innebär att de musicerar, komponerar, arrangerar och gör studioinspelningar tillsammans som en duo, och dels att Johanna tar emot elever i sång och fiol. Johanna Widén undervisar både enskilt och i grupp, och använder sig av flera olika pedagogiska metoder. Bland annat ger hon Suzuki-undervisning i fiol.

Hämtar elever på dagis

Det borde egentligen vara omöjligt att som Johanna Widén lyckas driva en sin egen musikskola i en glesbygd som Läppe. Men eleverna finns. Vuxna som vill lära sig olika sångtekniker, barn som vill spela fiol eller nyblivna föräldrar som vill sjunga i grupp med sina bebisar. Några barn som spelar fiol i en suzuki-grupp hämtar Johanna själv vid förskolan i Läppe en gång i veckan.

Att arbeta hemma har också inneburit möjligheter för Johanna att vara mycket tillsammans med de tre barnen.

Ofta arbetar Johanna och eleverna med delmål, och har siktet inställt på en konsert eller en inspelning.

- Jag älskar att visa och peppa andra hur man ska spela och sjunga. Det var därför jag började utbilda mig på musikhögskolan.

Växte upp i Vaggeryd

Två förmiddagar i veckan undervisar hon elever vid Dammsdalsskolan i Vingåker.

– Det är väldigt givande och har lärt mig mycket om mig själv och mitt eget beteende som pedagog, säger Johanna Widén.

Johanna Widén växte upp i den lilla orten Vaggeryd utanför Jönköping. Att hon skulle bli musiker var ingen självklarhet.

– Jag gick i musikskola mest för att slippa de vanliga lektionerna, berättar hon.

Snart insåg hon att hon hade lätt att lära. Och uppväxten i Sveriges så kallade bibelbältet, i bygderna kring Jönköping där frikyrkorna är många och aktiva, gav många tillfällen att uppträda inför publik. Men det var inte förrän hon gick i nian och fick kontakt med musikerna och pedagogen Mart Hallek som hon började ta musiken på allvar.

Övandet fick mening

– Fram till dess hade jag kommit långt på att jag tyckte det var kul, och det var först då som jag började öva.

Mart Hallek blev Johanna Widéns lärare, inspiratör, mentor och pådrivare. Med honom som pedagog fick övandet med fiolen mening, lektionerna omfattade också samtal, fika och ensemblespel.

– Han var sådan som jag vill att en musiklärare ska vara.

Johanna Widén var inte ambitiös i skolan, och tog ett sabbatsår efter nian då hon åkte till Sydafrika för att bo och arbeta hos sin moster. Hon funderar lite över varför vuxenvärlden i dag är så rädd för att skoltrötta ungdomar tar en paus innan de börjar gymnasiet. För hennes del gjorde avbrottet att hon kom till musikgymnasiet i Jönköping med stark lust och större personlig mognad.

Turnerade med folkmusiktrio

Efter gymnasiet tog hon en ny paus från studierna.

– Jag jobbade på en mack i Klevshult för att försörja mig och finansiera mina resor till Stockholm där jag tog sånglektioner på Kulturama.

Därefter fortsatte hon sina studier vid musikhögskolan i Örebro, där hon utbildade sig till instrumentallärare i fiol och sång.

På skolan träffade hon människor som kom att få stor betydelse för hennes framtid. Det var dels två tjejer, Anette Wallin och Pernilla Carlzon, med vilka hon bildade folkmusikgruppen Triss i Damer, som Johanna turnerade med runt om i Sverige i tio år, och dels Thomas Widén, sin blivande man.

Thomas Widén kommer från Vingåker, men paret hade från början tänkt att bosätta sig i Örebro.

– Vi skulle köpa hus i Örebro, men då blev det här huset i Läppe till salu, berättar Johanna.

– Om man har barn och ska jobba som musiker är det inte fel att bo nära någons föräldrar.

Besvarad kärlek

Johanna Widén trivs i Läppe och Vingåker. Hon tycker om att känna folk runt omkring sig och att vara igenkänd. Kärleken till Vingåkerstrakten har blivit besvarad.

På elva år har hon skaffat sig en plattform i trakten som artist, och anlitas ofta tillsammans med maken för att spela på bröllop, dop, begravningar och företagsfester. I bland får Johanna en förfrågan om att göra något större, som i fjol när paret fick Rotarys uppdrag att göra en stor konsert i Västra Vingåkers kyrka till förmån för jordbävningsoffren i Haiti.

Vingåkersborna har också uppskattat de julkonserter som Johanna och Thomas Widén har gjort tillsammans med Sven Boräng, Niclas Strand, Mia Poppe och Agneta Welander. I tre år har man spelat för fulla hus i Ekbackskyrkan. Gänget träffades i samband med det historiska musikteaterspelet Sjöråa som handlar om Hjälmaren, till vilket Johanna Widén tillsammans med Thomas skrev all musik och sångtexterna.

Temperamentsfull fiol

– Här i Vingåker går folk på konserter, man unnar sig det, förklarar Johanna publikframgångarna.

Men den som har sett Johanna Widén uppträda återkommer gärna. Hennes uttryck är starkt och ovanligt. Någonstans mitt emellan Lars Winnerbäck och Helene Sjöholm, fast med en fiol under hakan. Johanna blandar gärna sång och fiol i samma låt, och drar sig inte för att förmedla det känslosamma.

– Fiolen är ett temperamentsfullt instrument som har mycket uttryck, jag gillar fiolen för att det är känslor i den, säger Johanna, som i så fall själv har ett temperament som liknar fiolens. Hon har nära till sina egna känslor och har lätt för att både skratta och gråta.

Känsla är viktigt

– Jag brukar säga till mina elever att jag tror att man har valt att hålla på med musik för att man är en känslomänniska. Har man en stark känsla ska man utnyttja den i en låt. I stället för att kväva den – släpp fram den!

Därför är texterna viktiga för Johanna Widén när hon sjunger. Hon måste tycka om dem för att det ska bli bra och nå fram till publiken.

– Jag har en känsla när jag sjunger en låt. Då blir det kanske äkta, så att folk känner det.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om