Taket och golvet är vitt, för att barnen ska kunna koncentrera sig på alla de olika rörelser, material, ljus och ljud som bildar nya rymd- och havsliknande världar. Koreografen Peter Mills har tillsammans med dansaren Rachel Tess och scenografen Marta Cicionesi skapat en föreställning för bebisar i åldrarna 2 till 18 månader, som nu får nypremiär med Riksteatern, i Umeå 5 februari.

Bebisar i den åldern dras mot saker de inte förstår och tittar på det tills de förstår. Vissa brukar kalla dem "små forskare" för de tänker inte på narrativ och berättelser. De ser inte en boll, de ser något runt som är hårt, och som kan röra sig upp och ner.

Peter Mills har utgått från forskning om bebisar, som visar att de använder sina sinnen på ett holistiskt sätt, utan att kategorisera. I den här föreställningen får de utforska ett scenrum i 360 grader, med olika material, ljud och ljus.

Artikelbild

| Bebisarna får upptäcka rörelse, ljus och olika material i "Den förunderliga havsträdgårdspassagen". Pressbild.

Fantastiskt intellekt

Hans tanke var till en början att föreställningen kunde sprida mer experimentell dans till mindre städer runt om i Sverige. När de vuxna går med sina barn vågar de ta del av sådant de annars skulle tycka var "konstigt", hävdar Peter Mills.

De ser världen genom barnens ögon. Om du går på nutida dans försöker du förstå dess mening. Men när jag gör de här konstiga rörelserna framför barnet försöker du inte förstå utan tänker snarare: vad förstår mitt barn av det här? Då får du också reflektera över deras intellekt och deras förmåga att uppleva allt samtidigt, säger han.

Peter Mills har alltid varit intresserad av det icke-normativa. Kanske för att han har dyslexi, vilket har fått honom att ifrågasätta normer kring intellekt och kommunikation. Just därför ville han också skapa något direkt för bebisar.

De har ett unikt och fantastiskt intellekt.

Alla unika

Upplevelsen han vill ge barnen liknar den som vuxna kan få på ett konstgalleri. Där kan man exempelvis få se en tavla av en röd måne.

Och när vi lämnar galleriet kanske vi tänker på det röda, eller på månen, på ett annat sätt, säger han och hoppas att också bebisarna får med sig nya sätt att se på världen.

Peter Mills inställning är att han inte vet exakt vad barnen behöver – eftersom alla är individer. Han anpassar föreställningen efter barnens intresse där och då.

Det här är en magisk period i våra liv då vi är intresserade av vad saker gör och inte varför. Det är också vad vi dansare undersöker: vad kan kroppen göra och hur kan den vara i världen? Det ger oss alla en chans att vara mer i kontakt med saker runt omkring oss.´