Sörmlands kommuner har hittills hållit sig utanför Västra stambanegruppen – en av de lobbygrupper som bildats för att påverka var och hur staten investerar i järnvägar. Men nu kommer Katrineholm, Flen, Vingåker och Gnesta att tillsammans söka medlemskap.
Läget är nytt. Förut var gruppen i realiteten en organisation för att motverka mycket av det stora snabbtågsprojektet. Så som detta skisserades skulle huvuddelen av den snabba persontrafiken flyttas från norra och västra sidan av Vättern till östra och södra sidan. En expressbana förbi Jönköping och Ulricehamn sågs inte helt utan skäl som ett projekt för att lägga delar av Västergötland samt Närke i regionalpolitisk skugga.
För Sörmlandskommunerna betyder en annan del av snabbtågsplanerna mycket mer. En ny bana Järna – Norrköping frigör mycket kapacitet mellan Södertälje och Katrineholm. Den möjliggör tätare trafik med regionala tåg, som kan få stor betydelse för arbetspendlingen.
Granskningen av byggplaner och kostnader har nu satt stora frågetecken, särskilt för att låta en bana över Linköping – Jönköping ersätta vägen över Hallsberg och Skövde som huvudstråk. Fokus har flyttats. Det gäller nu mer förbigångsspår som ger bättre möjligheter för både gods- och persontrafik att samsas på Västra stambanan. Berörda Sörmlandskommuner gör då rätt i att gå med.