Vi som lämnat barndomen och börjat tappa ett och annat hårstrå är i dag den främsta källan till barns och ungas nyhetsuppdatering. Det är ett oerhört ansvar för oss vuxna. Barn och unga hämtar även information från sociala medieplattformar i stor utsträckning. Där har plattformarna ett oerhört ansvar. Tungt som bly men hanterat som vore det lätt som mjäll.
Resultaten från Statens medieråds nya rapport Ungar och medier 2023 känns igen från tidigare undersökningar. Dagens unga har lägst förtroende för nyheter och information som hämtas från youtubers, influencers och diskussionsforumet Flashback. Här saknas det som etablerade medier kan stoltsera med: barns och ungas källtillit.
Men det finns en skillnad i förtroendet för nyhetsmedier mellan ungdomar med olika socioekonomisk bakgrund. Tonåringar i familjer med hög utbildningsnivå litar i högre utsträckning på etablerade mediehus och public service-radio. Tonåringar med föräldrar födda i Sverige har i större utsträckning stort förtroende för Dagens Nyheter, SvD, SVT, TV4, Sveriges Radio och lokaltidningar än tonåringar med föräldrar med utländsk härkomst. Forskarna menar att framtida studier om medieförtroende bland unga bör ta hänsyn till socioekonomiska faktorer.
Här har vi som lokaltidning ett oerhört ansvar. Ett förtroende vi måste vårda och ett vi måste bygga. En fortsättning och en början kan ske via Tidningsveckan, som är i snart antågande.
Under Tidningsveckan har lärare möjlighet att arbeta med nyhetsmedier i undervisningen. I samband med evenemanget kan man kostnadsfritt beställa hem klassuppsättningar av lokaltidningen att arbeta med i skolbänken.
Tidningsveckan är ett återkommande evenemang i samarbete mellan Mediekompass och dagstidningarna runt om i landet. Årets upplaga infaller 16-20 oktober och årets tema är Förstå din framtid, vilket syftar till att ge eleverna en större förståelse för sin egen och omgivningens morgondag.
Vill du beställa ett gäng exemplar av Katrineholms-Kuriren gör du det via denna länk!
Vi är gärna med på resan i klassrummet.