Nu har en läsare gemat fast en lapp på framsidan av annonsbilagan, skickat tillbaka den till oss och meddelar: "Är oerhört trött på denna smygreklam instoppad i tidningen!". Undertecknandet lyder "Prenumerant (Än så länge)".
Och uppmaningen från läsare att få slippa annonser i tidningen har jag hört förr. Men faktum är att vi är beroende av alla som köper utrymme i vår tidning för att placera en annons eller betalar för att få skicka med en ibladad annonsbilaga. Annonserna står för mer än 40 procent av koncernens intäkter och utgör en större del av intäkterna än själva prenumerationsbetalningarna.
Säkert har du läst om att koncernen där Katrineholms-Kuriren ingår ska spara 30 miljoner kronor. Huvudorsaken till besparingarna är att vi fått in för lite annonspengar. Så helst skulle vi behöva ha fler sådana här ibladade bilagor, fler annonser i huvudprodukten och allra helst otroligt många fler annonser på vår hemsida. För utvecklingen är ju sådan att allt fler tar del av nyheter digitalt.
Sedan vi gjorde om vår hemsida för några veckor sedan har trafiken och tittandet på våra digitala sidor ökat. Det är förstås kul att fler tar del av vår journalistik och också bra för annonsörerna som får mer valuta för sina investerade annonspengar.
Men fortfarande är det papperstidningen som är vår mest inkomstgivande produkt vad gäller annonser. Detta trots att branschen rapporterar att annonsintäkterna från papper minskar över hela landet. Och fortfarande är lokaltidningen långt ifrån ett så stort tapp i annonsintäkter i den tryckta tidningen som storstadspressen.
Och även om vissa av er gärna skulle slippa annonser i tidningen så uppskattas de faktiskt av de flesta. Så förutom att vi är beroende av annonsintäkterna för att kunna producera en tidning så har annonserna högt läsvärde. Studier visar att runt 66 procent av annonserna i en traditionell papperstidning uppmärksammas (jämfört med 85 procent av den redaktionella texten). Så hejar du på lokaltidningen, heja också på annonserna som den innehåller.