Här görs inga fel

Krönika2015-09-04 13:33
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

"Du har plats nummer 657 i kön" meddelar Försäkringskassan.

Är det hål i vägen? "Vi skickar ut entreprenören och kollar" säger Trafikverket.

"Tyvärr är tiderna slut, ring i morgon", svarar vårdcentralen fem minuter efter att bokningen öppnat.

Missade du flyget? "Du skulle rest dagen innan för att vara säker på att komma fram", är svaret från SJ.

"Välkommen till Sverige. Fyll i den här blanketten och är du från Kanada är det bara formalia". Sagt av Migrationsverket som två månader senare meddelar att: "du får inte jobba här för du har lämnat in fel blankett".

Det är väl många som känner igen detta. Men vad går det att göra åt problemen? Det verkar som att byråkratin är oantastbar och inte heller har någon skyldighet att smidigt rätta till sina misstag.

I en diktatur kan befolkningen skälla över diktatorn (dock inte utan risk) men i vår demokrati där politikerna, valda av oss, bestämmer kommer man undan som en ål på väg till Sargassohavet.

Nu är vi ju svenskar, som snällt rättar in oss i ledet utan att protestera mer än runt kaffebordet på jobbet. "Kunden har alltid rätt" får man ofta höra i affärssammanhang. Men har man med myndigheter att göra så är det alltid du som har fel. Gör om, gör rätt om du får tag i någon som kan hjälpa dig.

Givetvis finns det positiva undantag också, då det snabbt går att fixa saker som strular.

Nej, nu går jag till kaffebordet och säger några sanningens ord till mina arbetskamrater. Chefen ska få sina fiskar varma också för jag gör ju aldrig fel!

PS: Jag har fyllt 60 och då är man väl en gnällig gammal gubbe?

Läs mer om