Ungdomar med få eller inga grundskolebetyg är sällan sporrade till fortsatta studier. De hänvisas till IM, gymnasiets individuella program, för att komplettera saknade ämnen och kurser.
Men vägen till ett nationellt program eller en yrkesutbildning är ofta lång. Risken för skolk och avhopp är ofta överhängande.
I samarbete med #jagmed har KTC, Katrineholms tekniska college, och Skolverket tagit fram en ny, praktiskt inriktad yrkesintroduktion med inriktning fordon eller industri. Sju IM-elever i #jagmed-projektet varvar utbildning med praktik – och personlig utveckling.
– Så vill vi stödja eleverna till att lära känna sig själva och hitta egna mål. Ofta är det andra personer som har talat om för dem vad de nog vill. Men det måste de ju göra själva! säger Inger Christensen, projektledare för #jagmed.
– Vi jobbar med personlig utveckling både individuellt och i grupp. Men eftersom det inte finns någon standardlösning som passar alla har vi ett starkt fokus på individen.