– Från sista augusti är det sagt att vi ska vara ute, säger Anders Hördin, radiopratare på Katrineholm FM, när tidningen träffar honom. Han pratar om radions nuvarande lokal mitt emot Stortorget. Den lokal som de blev sponsrade med vid starten i januari 2017 och har fått hyra för 900 kronor i månaden fram tills nu. Nu vill fastighetsägaren ha tillbaka den för andra ändamål.
– Vi är självklart besvikna. Man bygger ju inte upp en radiostation för bara ett år.
Beskedet om uppsägningen kom den 20 juli. Anders Hördin önskar att de hade fått åtminstone några månader på sig att hitta något nytt. De har blivit erbjudna fler lokaler men de har varit för dyra.
– Vi har aldrig haft någon lön, allt arbete är ideellt.
Under sommaren har sändningarna legat nere. Tanken var att de skulle starta igen i veckan. Anders Hördin har sänt Godmorgon Katrineholm, live, tre gånger i veckan. Han har hittills hunnit med 123 sändningar. Inför valet har han planerat intervjuer, men nu hänger allt på en skör tråd.
– Vi ska göra vårt bästa för att dra igång igen, men jag är inte säker på att vi ror det här i land.
Katrineholm FM är en del av Katrineholm 100 år och fick sin start när Daniel Hjalmarsson, ansvarig utgivare, fick motta 100 000 kronor av kommunen till "Mitt drömprojekt". Sedan har många företag varit sponsorer av framför allt tekniks utrustning. Katrineholm FM har setts som en mötesplats. "Idéen med webbradion är att göra en radio av alla, för alla", står det på hemsidan.
– I början skulle alla vara med. Vi tryckte upp tröjor och muggar. Men sedan kom frågan "ska jag boka upp varje fredag varje vecka?". Många faller ifrån när det kommer till ansvar.
Till och med Daniel Hjalmarsson har slutat. Han meddelade den 30 juni att han skulle flytta söderut, men hoppas att de kvarvarande eldsjälarna ska bilda en förening.
– Bildar vi en förening kan vi söka bidrag hos kommunen. Men vi skulle också behöva fler som engagerar sig. Gärna ungdomar i åldern 20-25 år som sänder lite annan musik, säger Anders Hördin.
I den bästa av världar önskar han att nuvarande fastighetsägare kunde ge dem några månader till att ordna upp situationen. Alternativt att de hittar en lokal centralt som inte är för dyr.