Projektekonom

Projektekonom

Ekonom Luleå
Ort: Luleå
Anställningsform:Tillsvidareanställning
Yrkestitel:Ekonom
Publicerad:2022-09-26
Sista ansökningsdag:2022-10-03

Projektekonom

Länsstyrelsen har fått utökade uppdrag av regeringen och i söker nu en projektekonom som ska förstärka vårt team på enheten för Ekonomi och Upphandling!

Om arbetsplatsen
Länsstyrelsen har fått utökade uppdrag av regeringen och i söker nu en projektekonom som ska förstärka vårt team på enheten för Ekonomi och Upphandling!

Länsstyrelsen arbetar för att Norrbotten ska utvecklas. Det gör vi på uppdrag av regeringen och vårt ansvarsområde är brett myndighetsutövning, utveckling, förvaltning och samordning av länets olika intressen inom många områden. Det vi gör skapar samhällsnytta, och vi ser till att nationella mål och beslut får genomslag i länet. Vi har stor kunskap och många specialister. Vi kan och förstår Norrbottens olika intressen. Med vår bredd och sakkunskap kan vi göra samlade bedömningar för Norrbottens bästa. Tillsammans gör vi skillnad genom att bidra till en hållbar utveckling.

Som medarbetare på Länsstyrelsen kan vi erbjuda dig:
• meningsfulla och utvecklande arbetsuppgifter
• möjlighet att bidra till samhällsnytta
• kompetenta och engagerade kollegor
• goda utvecklingsmöjligheter och en hållbar arbetsmiljö
• individanpassade anställningsvillkor, möjlighet till distansarbete och hälsofrämjande aktiviteter

Du kommer att tillhöra enheten för Ekonomi och Upphandling, en enhet med 17 medarbetare som tillsammans ansvarar för myndighetens ekonomiska redovisning och interna service. Ansvarsområden som tillhör enheten är exempelvis övergripande ekonomi- och redovisning, budget och prognos, projektredovisning, fastighets- och kontorsservice, upphandling- och inköp.

Arbetsuppgifter
Länsstyrelsen har många spännande projekt på gång och som projektekonom kommer du att arbete i nära samarbete med våra projektledare och chefer. I rollen ingår bland annat att analysera, följa upp och sammanställa det ekonomiska utfallet i olika projekt över tid i det format finansiärens regelverk fastställt. I dina arbetsuppgifter ingår exempelvis:

• löpande redovisning och sammanställning av transaktioner som sker i projektet samt att se till att det finns underlag som styrker transaktionerna
• rådgivning inför upprättande av budget vid ansökan om nya flerfinansierade projekt
• delta vid projektens uppstartsmöten och styrgruppsmöten för att informera om den ekonomiska redovisningen och tidsplan samt för att sätta sig in i projektens verksamhet
• omföringar av felbokförda kostnader i projekten
• ansökan om utbetalning för de projekt där vi är koordinerande part
• hålla sig uppdaterad om de olika finansiärernas regelverk
• löpande kontroll och uppföljning av kostnader och finansiering i flerfinansierade projekt
• särskild uppföljning i de projekt där vi är koordinerande part, dvs även för alla parter och det totala EU-stödet

Ansvarsområdena i denna tjänst kan komma att ändras och andra arbetsområden tillkomma, dels för att främja din utveckling men också för att våra uppdrag förändras över tid.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• högskole-/universitetsutbildning med inriktning mot redovisning eller annan utbildning och erfarenhet som vi bedömer som likvärdig
• god erfarenhet av projektredovisning, gärna inriktat på EU projekt ex. LIFE, Interreg, Kolarctic etc.
• goda kunskaper i Officepaketet, särskilt Excel
• god förmåga att kommunicera vårdat, enkelt och begripligt både muntligt och skriftligt på svenska och engelska

Som person är du självgående, strukturerad och har förmåga att ta egna initiativ. Du är analytisk och har sinne för ordning och reda. Vidare är det viktigt att du har god samarbetsförmåga och är flexibel. Vi vill att du är serviceinriktad och har en god social kompetens. Från tid till annan bedrivs arbetet med hög intensitet och under stor tidspress vilket ställer krav på att kunna arbeta under snäva tidsramar utan att göra avkall på kvalitén i arbetet.

Det är en fördel om du har:
• erfarenhet av att jobba i Unit4ERP (Agresso) eller andra likvärdiga ekonomi-/affärssystem
• erfarenhet av redovisning på ett större företag, koncern eller offentlig sektor

Länsstyrelsen fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Då vissa tjänster hos Länsstyrelsen i Norrbotten ställer krav på säkerhetsprövning kan du innan en anställning behöva genomgå en säkerhetsprövning som bland annat innebär samtal och registerkontroll. I vissa fall ställs krav på svenskt medborgarskap för säkerhetsklassade tjänster.

Anställningens omfattning
Snarast, enligt överenskommelse
100 %
Tillsvidare. Vi tillämpar sex månaders provanställning

Ansökan
Referensnummer:   112-11933-22

Lön
Löneform: Månadslön.
Individuell lönesättning

Övrigt
Vi arbetar aktivt för en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka. Vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att vår arbetsplats ska vara tillgänglig för alla.
Vi verkar för att ha medarbetare med kunskaper inom Sveriges minoritetsspråk och sätter därför värde på dina kunskaper i samiska, meänkieli, finska, romani chib och jiddisch.

I rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonseringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande.


Kontakt

Lena Lövgren, Enhetschef Ekonomi och Upphandling
Fackliga företrädare
SACO och ST

Dela