Varför kan man inte bli av med fakturaavgiften?

Jag, och min funktionshindrade son som bor hemma, har irriterat oss något enormt på Telias fakturor. Vi är lite gammeldags så jag sköter betalningar via bruna kuvertet till banken.

Foto:

Övrigt2018-02-05 11:14
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vi har fått Telias fakturor på papper, avgift 29 kronor, men så höjdes fakturaavgiften till 49 kronor och vid kontakt med bolaget kunde vi ju lägga det på autogiro då skulle vi slippa kostnaden.

Sa Telia Kundtjänst. Trodde vi på. Men icke. Fortsättningsvis kommer en faktura med meddelande längst ner att det dras via autogiro.

Åter Telia, jo de måste ju sända ut faktura så vi vet vad de dragit och jo det går att slippa avgiften om vi lägger det hela på internetbanken/e-faktura. Men vi sänder ju räkningar via bruna kuvertet …ja nä då går det inte att göra något åt. Kunde de sända meddelande vad de dragit via mejl? Nä det får man inte. Via sms? Jo det går bra med mobila räkningar inte annars. Suck.

Vi har ett ADSL bredband, en mobil och en markbunden telefon. Till sonens mobil kommer inte något sms (!), vad gäller bredbandet/Maxi måste man alltså berätta vad man dragit varje månad, trots att vi redan givit ett medgivande via autogiro och trots att summan är fast.

Varför inte mejla att vi har dragit xxx antal kronor från ditt konto idag? För enkelt kanske och det ger det ju inte 49 kronor i kassan för Telia. Det går inte att avsäga sig tjänsten med faktura, vilket känns märkligt det också. Så jag kan inte avsäga mig något jag inte vill ha, hur var det nu med den omhuldade valfriheten i samhället? Ni vet allt man skall välja, men det här kan man uppenbarligen inte välja bort.

Jag/sonen har ett antal autogiron, som försäkringar, Folktandvårdsavtal, fackföreningsavgift, Radiotjänst med mera. Självklart är de så smarta att de inte sänder månatlig faktura, det är ju liksom hela idén med autogiro, att slippa allt papperstjafs.

Dessutom har jag upptäckt att dessa fakturor, trots autogiro, skapar problem för många äldre då de inte fattar varför de får en faktura (oj, har jag glömt att betala något?) trots autogirot.

Rent bondfångeri enligt min mening, 1.200 kronor om året tjänar Telia på oss. På något vi inte vill ha.

Går sånt här att stoppa? Hur?

Gunnel Malm, Julita