Först och främst är det tråkigt att höra att du, via de privatpersoner du pratat med, upplever att vår service och vårt bemötande inte lever upp till dina förväntningar.
Det viktigaste uppdraget vi har är att ge bästa möjliga service till våra kunder – det vill säga Katrineholms kommuns invånare och företag. Det här uppdraget ställer såklart krav på vår verksamhet.
För att ha möjlighet att genomföra uppdraget, och leva upp till de förväntningar våra kunder har på oss, arbetar vi utifrån fyra stycken framgångsfaktorer.
Framgångsfaktorerna ger oss vägledning i hur vi ska arbeta, och ger oss samtidigt en möjlighet att höja kvaliteten på det vi levererar till våra kunder.
En viktig framgångsfaktor är just service. Här lyfter vi vikten av kundfokus och att vi är hjälpsamma, rådgivande och rättssäkra i mötet med våra kunder. Det här är något som ska genomsyra hela vår organisation.
Förutom de undersökningar som genomförs av bland annat SKL (Sveriges Kommuner och Landsting) kring vad företagen tycker om kommunens myndighetsutövning, genomför vi även en egen NKI-undersökning inom förvaltningen (Nöjd-Kund-Index).
Undersökningen mäter med jämna mellanrum vår service och riktar sig till både privatpersoner och företag. Frågorna gäller handläggningstid, bemötande, tillgänglighet och information.
Kunden får ange hur hen upplever de olika områdena genom att ange en siffra på skalan 1 till 6, där 1 är mycket missnöjd och 6 är mycket nöjd.
Vårt mål är att ha ett värde som ligger över 5. I dagsläget gör vi det inom samtliga områden förutom handläggningstid. Här ligger värdet på 4,6 (baserat på vår NKI-undersökning från 2017).
När det gäller bygglov har vi haft en hög personalomsättning under 2017 vilket givetvis visar sig i vårt NKI-resultat. Under 2018 har vi fått en ny organisation på plats och vi har fokus på att utveckla våra processer och ytterligare förverkliga våra framgångsfaktorer.
Att ge bästa möjliga service, ha rätt kompetens och ge tydlig och korrekt information är tre viktiga delar i vår verksamhet på samhällsbyggnadsförvaltningen. Den feedback våra kunder ger oss kring detta är enormt viktig, och vi tar till oss den i vårt dagliga arbete med att förbättra vår service till våra kunder.
Vänliga hälsningar
Stefan Jansson, samhällsbyggnadschef i Katrineholms kommun.