Jag är en simpel patient som nyttjat Landstinget Sörmland i stort sett hela mitt liv.
Om min fru vill ha hjälp från en vårdcentral i Katrineholm för en åkomma ska hon ringa och boka tid. Hon ringer och får besked att hon blir uppringd cirka tre timmar senare under dagen. Hon får boka om lite i sin kalender så hon kan ta detta samtal i lugn och ro.
Då ringer vårdcentralen upp och meddelar att nästa veckas tider för läkare redan är slut och hon måste ringa igen nästa vecka, exakt klockan 07.00 på morgonen en specifik dag för att få ta del av nästkommande veckas läkartider. Ringer hon som i dag 07.20 är risken att de är slut igen. Seriöst, är detta den service som vår skatt ska erbjuda oss?
Hur kommer det sig att jag kan boka in en tid för min bil på besiktning, jag kan deklarera i telefonen, föra över pengar, fakturera, bokföra, köpa biljetter för buss, tåg och flyg, checka in på ett internationellt flyg med telefonen. Men jag kan inte boka in en tid för rådgivning i mitt landsting?
Det är inte konstigt att uppstickare som Min doktor och Kry tar över mer och mer för de levererar en tjänst som är tillgänglig när vi behöver den.
Många hävdar att vi måste värdesätta det personliga mötet och det kan jag hålla med om i viss mån. Men jag tror också att över 50 procent av alla ärenden som rör tidsbokning kan överlåtas till teknik och mig som patient. Hur mycket pengar skulle detta inte spara?
Jag hoppas verkligen att Landstinget Sörmland tar tag i sin teknikutveckling och går framåt i den med oss patienter i fokus, annars startar nog Min doktor eller Kry snart ett sjukhus och är det en sak som vi människor suktar efter så är det tillgänglighet och bra service och det är dessa bolag proffs på.
Andreas Kviby