Barn i lågstadieåldern har helt naturligt rätt många myror i brallorna, men eleverna på Sandbäcksskolan i Katrineholm sitter denna februaritisdag som ljus på golvet i sin gympasal. På scenen framförs något som många av dem kanske ser och hör för första gången: klassisk balett och klassisk musik.
Linköpingsbaserade danskompaniet Folke Dansteater har tagit historien om Hans och Greta in i nutid med konsumtionshets och klassklyftor. Hans och Greta lever ensamma med sin mamma och har allt de äger i en kundvagn där de bor i samhällets periferi. Häxan som lockar och binder barnen till sig med det djävulska sockret är en Östermalmstant i bling och leopardmönster. Folke Dansteaters "Hans och Greta" handlar om mod och gemenskap och trollbinder sin publik.
Genom Scenkonst Sörmland har danskompaniet mött massor av barn från Sörmland senaste tiden. Barnen i Strångsjö och Forssjö skola kan se fram emot att se föreställningen i början av april och i nästa vecka kommer den till Slottsskolan i Vingåker.
Bakom Folke Dansteater finns de klassiskt skolade dansarna Matilda Larsson, Gustav Udd och Maria Wulcan som i "Hans och Greta" samarbetar med Crusellkvintetten från Östgötamusiken. Musikerna ville inte vara ett kompband; de är en naturlig del i föreställningen, i kostymer som andas naturens väsen.
Att dansa balett för barn är danskompaniets sätt att bryta traditioner kring konstformen – ta den från de stora scenerna till en ny publik i ett mindre sammanhang.
‒Vi vill söka nya uttryck i en modern tid, säger Gustav Udd.
Att spela för en ung publik blir ett ärligt möte, konstaterar Maria Wulcan. Det har hänt att pojkar har kommit fram efter föreställningen och sagt att de vill börja dansa efter att ha sett Gustav Udd göra det. Sådant glädjer danskompaniets medlemmar, som vill nå och beröra så många som möjligt. För dansarna blir föreställningen också en möjlighet att spräcka fördomar; det är inte bara flickor som dansar balett och det går lika bra att dansa i snickarbyxor som i rosa tyllkjol.