Åkeribranschen i Sverige är hårt pressad med låg lönsamhet. Coneco i Katrineholm är inget undantag utan är ett resultat av jakten för att sänka kostnaderna. Sedan snart ett år tillbaka har Gillstam & Lindström AB, ägt av Lars Lindström och Mats Gillstam verkat tillsammans med Jonas Zetterbloms företag Cathrineholms transportdistribution AB. Formellt köptes Zetterbloms företag upp men alla tre har ägarandelar i det nya bolaget.
Idag finns ett 40-tal bilar och åtta maskiner (lastare och grävare) i företaget.
Företagets vd måste jaga kostnader och i och med samgåendet går det att handla in reservdelar, däck samt verkstadstjänster till lägre priser. Men det finns ett sätt till att tjäna in pengar och det är genom att anamma ett mera ekonomiskt körsätt. Detta sparar direkta kostnader i bränsle men bieffekten är minskat slitage på däck och bromsar.
För att genomföra detta har man monterat in ett styrsystem i ett flertal fordon som visar exakt hur fordonet körs. Med hjälp av detta är det tänkt att premiera förare som kör snålt. Sedan tidigare har företaget dessutom nolltolerans mot att köra fortare än tillåtet och det har också gett resultat, bränsleförbrukningen har minskat.
‒Det är också tänkt att vi ska dela ut bonusar till den som lyckas köra bränslesnålt och vettigt. Det system vi har väger in olika faktorer som fordonstyp, stadskörning, långkörning, last med mera. Utifrån detta får vi ett betyg på körningen som är så nära rättvisa man kan komma, säger Mats Gillstam.
Magnus Yxfeldt är en av förarna som har systemet inmonterat.
‒Man kan bli lite sur ibland. Jag tror att jag har kört bra men så visar det sig att det är tvärtemot men visst det är roligt att försöka förbättra sig själv hela tiden och det är bra om vi får ta dela besparingen på något vis, säger han.