Viktigt att informera om nya parkeringsregler

Insändarskribenten tycker att det är viktigt att när parkeringsregler ändras vid köpcentrum är det viktigt att det finns tydliga skyltar som informerar om det.

Insändarskribenten tycker att det är viktigt att när parkeringsregler ändras vid köpcentrum är det viktigt att det finns tydliga skyltar som informerar om det.

Foto: FREDRIK SANDBERG / TT

Insändare2019-11-22 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag skjutsade min mor till  Katrineholm idag. Efter sjukhusbesöket styrde vi kosan mot Lidl för att handla. När vi närmade oss kassan saknade hon sin mobiltelefon och tillika plånbok. Jag kilade ut i bilen som tur var fanns den där. Men där fanns också en  parkeringsbot på 400 kronor för avsaknad av p-skiva. Jag har parkerat på  parkeringen under flera års tid utan p-skiva och tyckte det var underligt. Jag gjorde en snabbcheck på alla bilar runt omkring, ingen hade p-böter och ingen hade p-skiva. Jag såg inte heller några skyltar som informerade om kravet på p-skiva. Var detta ett skämt?

Smått upprörd gick jag tillbaka in i affären och förklarade vad som hänt för kassören, denne förklarade då lite generat att det varit så sedan en månad tillbaka men nästan ingen visste om det och han hade sett att de  lappat de flesta bilarna på parkeringen. Jag såg i ögonvrån hur folk började vrida på sig varpå majoriteten av kön lämnade sin plats och sprang ut till sina bilar för att sätta i p-skivan.

Jag förstår att man kanske har haft problem med att folk som bor i närheten nyttjat parkeringen som boendeparkering och då är införandet av p-skiva ett väldigt bra sätt att stävja det. Men om man ändrar något som varit  på ett sätt i åratal måste man informera om det.

Hade jag varit butikschef hade jag minst två  månader i förväg satt upp en  informationsmonter om krav på p-skiva och där också erbjudit gratis p-skiva. När dagen kom för att de ny parkeringsreglerna börja gälla skulle denna monter flyttas till ingången med ett anslag på entrédörren ”Glöm inte p-skivan!”. Utöver det behövs fler och tydligare skyltar på själva parkeringen. Det gäller att värna om sina kunder.