I en artikel i KK den 10/8 (”Barn med autism ska också kunna vistas i skolan”) skriver Gunilla Sundblad (Förbundssekreterare Autism- och Aspergerförbundet): ”Nu är ett långt sommarlov slut och många elever har laddat energi inför kommande läsår. För elever med autism är nedräkningen till skolstart däremot ofta kantad av oro och magont. Skolmiljöns myller av sinnesintryck och krav på socialt samspel är ofta överväldigande. Om skolans anpassningar och stöd brister är risken stor att dessa barn kraschar.”
Det här är något som många föräldrar, och inte minst barn och unga med autismdiagnoser vet alltför väl. Skolan säger sig värna dessa elever och lovar att anpassningar ska ske för att undervisningen ska fungera. Tyvärr har vi lika ofta fått höra hur detta misslyckas med resultatet att många barn och ungdomar blir hemmasittare.
Miljöpartiet de gröna har under åren lyft dessa frågor i många olika sammanhang. Vi har nu lyft in frågan i vårt handlingsprogram inför kommande mandatperiod eftersom vi inte tycker att det händer tillräckligt och att barn och unga kommer i kläm för att många anpassningar inte fungerar.
Det ska sägas att det finns väldigt bra verksamhet för barn och ungdomar med autism inom bildningsverksamheten i Katrineholm. Men vi vill bland annat att alla skolor och närliggande verksamheter i kommunen anpassas så att elever med NPF-diagnoser får samma möjlighet som andra elever att tillgodogöra sig all undervisning utifrån sina förutsättningar.
Vi vill att skolan ska anpassas
Nicklas Adamsson är gruppledare för Miljöpartiet i Katrineholm.
Foto: Alice Staaf
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.