"Vi hoppas på en snar lösning"

Enhetschefen på Region Sörmland svara på kritiken från bussresenärer om svårigheterna att köpa bussbiljetter.

Enhetschefen på Region Sörmland svara på kritiken från bussresenärer om svårigheterna att köpa bussbiljetter.

Foto: KK/Arkiv

Insändare2020-07-22 05:41
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar om busstrafiken i länet

Vi vet att det finns resenärer som upplever situationen vi nu har i den sörmländska busstrafiken som omständlig. Vi beklagar detta och förstår er frustration. Vi jobbar för att hitta en lösning där vi kan öppna för både reskassa och betalning med kontokort ombord på bussarna igen. Att flytta validator, maskinen som läser av att resenären har giltigt färdmedel, och betalningsutrustningen till bakre delen av bussen skulle tyvärr inte lösa problemen med betalning ombord på bussen i nuläget eftersom dessa betalmedel kräver viss hantering från föraren.

Bästa alternativet är att få till en skyddslösning framför förarna och låta resenärer kliva på och betala som vanligt. Det är dock en rad krav på bland annat smittskyddssäkerhet och trafiksäkerhet som måste prövas innan vi kan genomföra detta. Det ett högprioriterat arbete och vi hoppas på en snar lösning.

För att resa behövs i nuläget antingen enkelbiljett som du köper i appen eller hos ombud. Biljetter hos ombud aktiveras direkt och går inte att spara för att resa senare för tillfället. Andra alternativ är dygnsbiljett eller, om du reser ofta, ett månadskort.

Vi ber om överseende med detta då detta är en extrem situation som påverkar alla delar och verksamheter i samhället. Så även oss och er resenärer.