Varför ovilja att pröva nya metoder?

I Vingåker finns en diskussion om att socialförvaltning och barn- och utbildningsförvaltningen slås samman till en, gemensam, förvaltning. Irene Sandqvist är för en sammanslagning men undrar varför Centerpartiet är emot föslaget.

I Vingåker finns en diskussion om att socialförvaltning och barn- och utbildningsförvaltningen slås samman till en, gemensam, förvaltning. Irene Sandqvist är för en sammanslagning men undrar varför Centerpartiet är emot föslaget.

Foto: Sophie Eriksson

Insändare2022-02-20 21:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Varför vill Björn Blid och Ing-Mari Frössevi (C) inte ens pröva idén om att slå ihop socialförvaltning och barn- och utbildningsförvaltningen i Vingåker? Anledningarna ni har känns inte helt genomtänkta. Björn Blid kokar ner det hela till en budgetfråga och Ing-Mari Frössevi att det skulle inte leda till något bättre. Som politiker bör man inte vara främmande för tänka i nya banor. 

Politiker och tjänstemän från Regionen och Sörmlands alla kommuner har träffats och samverkar nu för att försöka förbättra för barnen, ”Tillsammans för barnens bästa i Sörmland”. Här har vi tillsammans träffats och diskuterat för att hitta bra funktionella lösningar. Idén kom från Skottlandsmodellen som visat sig gett mycket bra resultat.

Jag tror att Robert Skoglunds förslag måste ses över innan man helt förkastar det. Det handlar om barnärenden från socialförvaltning som ska ingå i barn- och utbildningsförvaltningen – hur det ska gå till behöver diskuteras grundligt. Redan nu har samverkan mellan socialförvaltning och barn- och utbildningsförvaltningen gett gott resultat i Vingåker och det finns mer att göra för att barnen ska få det ännu bättre. 

Jag har barn i på högstadiet och i F-6 i Vingåker och är oroad över hur arbetssituationen för personalen och elever ser ut. Redan här är jag övertygad om att socialförvaltning skulle kunna vara behjälpliga. Ge skolpersonalen mer verktyg och möjligheter att agera för att kunna genomföra bra kvalitativ undervisning. I dag är inte arbetsro under lektionstid självklart. Barnen/ungdomarna som vill studera får få chanser till det på grund av bland annat andra störande barn/ungdomar.