Svar till insändaren "Hur länge är "tillsvidare?" publicerad den 5 februari. Under de senaste två åren har vården i Sörmland utsatts för prövningar på en nivå som påverkat oss alla, patienter och medarbetare. Vi har varit tvungna att göra kraftiga prioriteringar för att klara detta. Många är de medarbetare inom vården som solidariskt ställt upp för att hantera situationen med covid-19 genom att arbeta med annat, eller på andra platser, än de gör till vardags. Inom primärvården har vi tillfälligt tvingats stänga flera distriktsmottagningar, och pausat andra verksamheter och mottagningar, för att bland annat fokusera på covidvård och det enorma arbetet med vaccinationer i länet. Detta samtidigt som våra egna medarbetare också insjuknat, varit i karantän, vabbat med mera.
Vi förstår självklart att detta ställt till det för flera av våra patienter med längre resväg och sämre tillgänglighet. Information om att just Julita, som insändaren handlar om, är stängt finns på webben och telefonen är stängd. Det går däremot utmärkt att kontakta vårdcentralen Linden via vår telefonrådgivning eller via vår digitala tjänst ”Vårdkontakt direkt” där råd om vård erbjuds alla listade patienter. Ett smidigt sätt att nå oss i vården vilket heller inte kräver någon resa.
Vi har inget besked i dag när distriktsmottagningen i Julita åter kan öppna, men att vi stänger för alltid stämmer inte. Målet är att verksamheten åter ska ta emot patienter, något datum för detta finns tyvärr inte just nu.