Uttalande till stöd för personer med IF i Ukraina

FUB, Föreningen för utvecklingsstörda barn, har en systerorganisation i Ukraina – VGO Coalition. De berättar om en mycket svår situation. Många personer med IF och deras familjer kan inte fly, skriver Solveig Lundström, ordförande FUB Södermanland. Bilden: Ochtyrka, Ukraina. I denna stad fans en ukrainsk miltärbas - här för bomberna tätt.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT

Insändare2022-05-24 15:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Länsförbundet FUB Södermanlands årsmöte, som hölls lördag 21 maj 2022, gjorde ett uttalande mot Rysslands invasion av Ukraina och till stöd för personer med intellektuell funktionsnedsättning (IF) och deras anhöriga i Ukraina. Uttalandet som är på lättläst svenska lyder:

FUB Sörmlands ombudsmöte protesterar starkt mot Rysslands invasion av Ukraina. Rysslands krig drabbar de som bor i Ukraina mycket hårt. Hela städer och samhällen förstörs. Över 10 miljoner människor är på flykt både inom Ukraina och till andra länder. Det är ett mycket stort lidande. Väldigt många människor har dött eller blivit skadade. Ett krig drabbar alltid vanliga människor.

I kriget i Ukraina dödar ryska soldater både ukrainska soldater och män, kvinnor och barn som inte krigar. Det är ett brott mot regler och lagar som alla länder i världen måste följa.

Fakta: FUB, Föreningen för utvecklingsstörda barn, har en systerorganisation i Ukraina – VGO Coalition. De berättar om en mycket svår situation. Många personer med IF och deras familjer kan inte fly. Gruppbostäder och dagliga verksamheter har stängt. Det är brist på mat, vatten och mediciner.

Inclusion Europe har en insamling för Ukraina: www.fub.se/nyheter/insamling-till-ukraina