Tunga fordon borde ha metallspån i däckgummit

Det skulle vara ett stort framsteg med flisdäck på alla tunga fordon som framförs vintertid på svenska vägar, menar insändarskribenten.

Det skulle vara ett stort framsteg med flisdäck på alla tunga fordon som framförs vintertid på svenska vägar, menar insändarskribenten.

Foto: Erlend Aas

Insändare2023-03-01 07:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vad är det för däck på våra tunga fordon? Vinterdäck på en drivande axel och även de kan vara slitna. Vinterdäck på en drivande axel känns som att det viktigaste är att fordonet kommer upp för backar. Men att kunna styra och bromsa då? Så finns det de som tycker att lastbilar från andra länder kör på våra vägar med dåliga däck. Men det borde väl vara betydligt mer att önska på alla tunga fordon som framförs på våra vägar.

Varför har vi inte metallspån inblandat i däckgummit? Det har funnits bland personbilsdäck på svenska vägar nu i 40 års tid med många belåtna bilister. Speciellt numera då det är mycket tunn förrädisk is på våra vägar. De stora däcktillverkarna har det mot beställning, men reklam och andra viljor på däckmarknaden motverkar detta. Men på vår tunga trafik skulle det vara ett stort framsteg med flisdäck på alla tunga fordon som framförs vintertid på svenska vägar och då på både styrande, bromsade och drivhjul. Speciellt nu när man inriktar framtida transporter på landsvägar.

Någon kanske tror att det blir dåligt för miljön. Den metallen som flisorna består av är det vanligaste mineralet i vår natur. Däremot talas inte mycket om slitagedammet från våra sommardäck som innehåller cancerfarliga kemikalier. Varför talas det inte om sådant när man kan påstå att däckdubb river upp vägbeläggning som är farlig för vår hälsa?