Systembolagets vilseledande marknadsföring

Insändarskribenten är kritisk till Systembolagets marknadsföring.

Insändarskribenten är kritisk till Systembolagets marknadsföring.

Foto: Ari Luostarinen/SvD/TT

Insändare2023-03-06 07:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

På Systembolagets hemsida står att de har ”ett av världens bredaste sortiment av alkoholhaltiga drycker.” Detta är en lögn. 

Systembolagets eget sortiment består i skrivande stund av 4 182 viner. Lavina i Madrid har 4 500 viner, Trimani i Rom 6 000 och Villa Viniteca i Barcelona 7 500. Även livsmedelsbutiker har breda sortiment. SPAR i Österrike erbjuder 2  000 viner och danska Coop 1 000.

Systembolaget är inte ens Nordens bästa monopol. Norska Vinmonopolet har ett mycket större vinutbud. Räknar man samman Systembolagets sortiment med beställningssortimentet, erbjuder det svenska monopolet 14 005 viner. Vinmonopolet har 21 915 viner i motsvarande sortiment.

Systembolaget erbjuder 1 022 franska vita viner och Vinmonopolet 3  136. Förhållandet för vitt vin från franska Bourgogne är 329/1 601, vita tyska viner 478/1 684 och vita viner från Österrike 220/411.

Systembolaget har 1 230 franska rödviner och Vinmonopolet 5 170. Förhållandet för röda viner från franska Bordeaux är 238/1 618, Bourgogne 298/2 067, italienska Piemonte 813/1 769, Toscana 491/1 106 och röda från Spanien 598/1 338.

Att exempelvis få prova de fem Premier Crus från Bordeaux är en upplevelse. Systembolaget kan bara erbjuda två av vinerna. Norska Vinmonopolet erbjuder flera årgångar av alla fem.

Systembolagets marknadsföring är vilseledande, eller till och med lögnaktig. Härmed anmäler jag det svenska monopolet till Konsumentverket.