"Svårt att veta var man ska cykla"

"På andra ställen upphör cykelbanan bara utan att det framgår hur det är tänkt att man ska fortsätta cykla" skriver insändarskribenten. Arkivfoto

"På andra ställen upphör cykelbanan bara utan att det framgår hur det är tänkt att man ska fortsätta cykla" skriver insändarskribenten. Arkivfoto

Foto: Magnus Andersson/TT

Insändare2022-09-22 21:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag läste i tidningen att kommunen var upprörda över att folk cyklar på gångbanor. Även andra var upprörda över att det cyklas på gångbanor. Jag har dock inte hört någon fråga sig varför folk cyklar på gångbanor.

Jag läste en annan gång att kommunen inte vill måla streck mellan cykelbanor och gångbanor. Däremot bygger man gärna blandtrafikgator och kallar dom gångfartsgator. På vissa ställen, till exempel torget, har man tagit bort cykelbanan och på andra ställen upphör cykelbanan bara utan att det framgår hur det är tänkt att man ska fortsätta cykla.

Följden blir att det är svårt att veta var man ska cykla. Gäller till exempel en gågata hela bredden mellan husen eller finns det en gångbana ändå någonstans och var i så fall? När det är så otydligt är det inte konstigt att vissa cyklar på gångbanor. Överallt annars där man cyklar finns det ju gående så vad är skillnaden?

Vill man att folk inte ska cykla på gångbanor får man börja med att göra riktiga cykelbanor utan uppehåll och med riktiga cykelöverfarter där man tänker att folk ska cykla. Till exempel på enkelriktade gator och på Köpmangatan och Drottninggatan. När man har gjort det behövs en ordentlig upplysningskampanj och sen kan man börja skälla på cyklister som cyklar på fel ställe.

Det vore intressant att veta vad våra politiker tycker om den blandtrafik kommunen älskar? Tycker politikerna att trafiksäkerhet är viktig måste de ge tjänstemännen i uppdrag att prioritera det istället för blandtrafik.