Svar på förslag kring Katrineholms nya gångfartsområde

“Scaniakorsningen” och byggnationen av en cirkulationsplats är, och har alltid varit, Trafikverkets ansvar. Skriver Johnny Ljung. Infrastrukturchef i Katrineholms kommun.

“Scaniakorsningen” och byggnationen av en cirkulationsplats är, och har alltid varit, Trafikverkets ansvar. Skriver Johnny Ljung. Infrastrukturchef i Katrineholms kommun.

Foto: Stellan Nilsson och Jimmy Persson

Insändare2020-12-17 05:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på "Omdiskuterad korsning väcker frågor" 12/12.

Hej och tack för dina förslag.

Jo, det är faktiskt så att vi läser insändarsidorna. Det är en viktig kanal för oss och ger oss möjlighet att svara på katrineholmarnas frågor eller bemöta kritik/feedback, även om det enklaste givetvis är om man vänder sig direkt till oss med sina frågor.  

Trafikljusen som tidigare fanns i korsningen Vasavägen/Fredsgatan var en lämplig lösning innan ombyggnationen, och även innan Östra förbifarten byggdes 2012. Då hade vi all genomfartstrafik genom centrala Katrineholm och där det passerade cirka 14 500 fordon per dygn. Idag ligger samma siffra på cirka 6 800 fordon per dygn, och trafikljus är inte längre rätt lösning. 

Att bygga övergångsställen vid slutet av gångfartsområdet på Vasavägen är inte aktuellt.    

“Scaniakorsningen” och byggnationen av en cirkulationsplats är, och har alltid varit, Trafikverkets ansvar. Vi har under flera år haft dialog med dem och framfört vårt önskemål om att bygga en cirkulationsplats. Och till många katrineholmares glädje är den nu färdigställd.   

Smaklig måltid.