Strandskyddsregler för tomtmark är juridiskt tveksamma

Ett generellt upphävande av strandskyddet för tomtmark är en enkel och självklar åtgärd som direkt skulle bespara 100 000 - tals fastighetsägare åtskillig ilska och huvudbry. Skriver Leif Lundborg.

Ett generellt upphävande av strandskyddet för tomtmark är en enkel och självklar åtgärd som direkt skulle bespara 100 000 - tals fastighetsägare åtskillig ilska och huvudbry. Skriver Leif Lundborg.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Insändare2020-10-06 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

När en tomt avstyckas för bostads- eller fritidshusändamål gör Lantmäterimyndigheten en undersökning om den blivande, tilltänkta, tomten är bebyggelsebar. Statliga myndigheter som länsstyrelser och kommuner tillfrågas om det finns något hinder för byggnationer. Ingen tomt bildas om den inte är bebyggelsebar.

Strandskyddet är mer som att betrakta som en utvidgning av allemansrätten. Det är tänkt att det ska underlätta för ”den breda allmänheten"att få tillgång till stränder i vårt land. Strandskyddet sträcker sig generellt 100 meter in från stranden. Det innebär att alla avstyckade fastigheter för bostads- eller fritidshusändamål där strandskyddet inte upphävts genom detaljplan berörs. Hur många fastigheter som omfattas i Sverige är minst sagt svårbedömt, men att det rör sig om åtskilliga 100 000 tomter är ingen vild gissning. Strandskyddet är och förblir en inskränkning i äganderätten och vad mer är även ett intrång i privatlivets helgd. 

Allemansrätten gäller inte på tomtmark. Varken i ett villakvarter i stad eller på landsbygd. Ingen kan vistas på min tomt utan mitt uttryckliga godkännande. Att tälta, grilla, fika eller för den delen gena över en tomt är ett direkt intrång. Det finns åtskilliga domar i diverse domstolar som fastslagit detta. Men när det gäller strandskyddet är jag som innehavare av ett bostads- eller fritidshus tvingad att söka dispens från strandskyddet för diverse åtgärder som är att betrakta som normala åtgärder för en fastighetsägare.

Frågan är om detta krav ens är lagligt. Sverige har i sin lagstiftning tagit in Europadomstolens regler om mänskliga fri- och rättigheter. Där ingår bland annat "proportionalitetsprincipen”, vilket innebär att en inskränkning i äganderätten ska föregås av en prövning, där det ska dokumenteras att vitala samhällsintressen väger tyngre än den enskildes intresse. På vilket sätt vitala samhällsintressen ska kunna hävdas på tomtmark har vad jag vet aldrig prövats och jag har för den delen även svårt att se hur det ska kunna hävdas.

Ett generellt upphävande av strandskyddet för tomtmark är en enkel och självklar åtgärd som direkt skulle bespara 100 000 - tals fastighetsägare åtskillig ilska och huvudbry. Den kommitté som utreder strandskyddet bör se till att så görs. 

För er som sökt dispens från strandskyddet för en åtgärd på er tomt och blivit nekade: Begär in underlaget för proportionalitetsprövningen. All inskränkning av äganderätten ska föregås av en sådan prövning.