Katrineholm kommer på trettonde plats när det gäller vilka städer som är fulast i Sverige, detta enligt Arkitektupproret. Med förslaget om ett stort hus på torget finns goda chanser att avancera. Är målsättningen att hamna bland de tio fulaste städerna, eller kanske rent utav bland de fem fulaste?
Redan för flera år sedan frågade jag hur det är tänkt med de kollisioner med busstrafiken som förslaget om ett hus på torget ger upphov till. Och senast i förra vecka skrev jag så här:
”Längs Fabriksgatan ska det byggas parkering i bottenplanet. …. När bilarna körs in och ut ur huset, måste de trängas med bussarna som står utanför. Det är ofta tre eller fyra bussar i rad. Kvart före hel timme avgår busslinjerna 1 och 2 från hållplatsen vid torget. Minuterna innan kommer buss 730 från Vingåker. Tre bussar på drygt 50 meter. Att tiderna sammanfaller är liksom hela grejen, så att folk ska kunna byta till en annan busslinje utan onödig väntan. …
De affärslokaler som är tänkta att finnas i huset måste ha ett flöde av varor, in och ut. Hur ska lastning och lossning ske? Det måste väl ske från busshållplatsen? Vi får alltså räkna med att lastbilar dagligen står i vägen för bussarna. Det kommer att medföra ett kaos. Vill man att bussarna ska stanna mitt i gatan, och blockera trafiken på Fabriksgatan? Det verkar inte bättre.”
Något svar från kommunen har jag aldrig fått, trots flera påstötningar. Men i KK den 5 maj berättar journalisten att en konsekvens av förslaget blir att resecentrum kan komma att flyttas eller byggas om. Det var väl det jag anade! Förutom miljonrullningen till husbygget, ska skattebetalarna stå för notan när resecentrum byggs om, också det för miljonkostnader. Så prislappen för galenskapen att bygga hus på torget är avsevärt högre än man hittills redovisat. Och allt detta för att Göran Dahlström vill bygga ett monument över sig själv. Vad säger ni skattebetalare i Katrineholm? Är ni med på miljonrullningen?