Stora satsningar på utbildning

Birgitta Dahlbeck, verksamhetschef för förskolan i Katrineholm, svarar en insändare som handlade om att  förskoleverksamhet i Katrineholm är ansträngd.

Birgitta Dahlbeck, verksamhetschef för förskolan i Katrineholm, svarar en insändare som handlade om att förskoleverksamhet i Katrineholm är ansträngd.

Foto: Andreas Hillergren/TT

Insändare2022-02-06 21:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på insändaren "Läget på förskolan är ohållbart" som publicerades den 27 januari. Vi är medvetna om att vi har olika utmaningar inom vår förskoleverksamhet. Som du påpekar så är antalet utbildade pedagoger en av dessa utmaningar. Samarbetet mellan rektorer och medarbetare är mycket viktigt för att skapa bästa möjliga arbetsmiljö för både barn och personal. I det arbetet är schemaläggningen central, så att vi har våra pedagoger på plats när det är som flest barn på förskolan. 

Barnen i förskolan behöver få möta utbildade pedagoger som är väl insatta i sitt uppdrag. Därför har vi nu stora utbildningssatsningar på gång: Inom kort har vi elva nya förskollärare som tar sin examen inom den uppdragsutbildning vi genomför tillsammans med Linköpings universitet. Vi har även startat en ny grupp där ytterligare tolv barnskötare studerar till förskollärare.

Den viktiga gruppen barnskötare behöver också utökas. Till sommaren får vi drygt 30 nyutbildade barnskötare. Den här satsningen kommer att fortsätta med ännu en grupp barnskötare som blir färdigutbildade inom en snar framtid. 

För att fortsätta skapa hög och likvärdig undervisningskvalitet samarbetar just nu sex av våra förskolor med Skolverket och Mälardalens universitet. Samarbetet pågår i tre år och stärker ledarskapet hos både våra rektorer och våra medarbetare. 

Med den här satsningen på att få in utbildade pedagoger i våra förskolor skapar vi förutsättningar att utveckla vår verksamhet i rätt riktning för att möta de utmaningar vi ställs inför.