Stoppa lånereklam som lockar in i skuldfällan

Det finns nästan 11 000 överskuldsatta personer i Södermanland. Enligt statistik från Kronofogden. Skriver UC:s kreditinformationschef Gabriella Göransson.

Det finns nästan 11 000 överskuldsatta personer i Södermanland. Enligt statistik från Kronofogden. Skriver UC:s kreditinformationschef Gabriella Göransson.

Foto: Vilhelm Stokstad/TT

Insändare2021-04-07 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Statistik från Kronofogden visar att det finns 10 984 skuldsatta personer i Södermanland som inte har lyckats betala av sina lån. Det är skrämmande höga siffror.

Många av de som blir överskuldsatta har tagit dyra konsumtionslån, det vill säga lån som används till att konsumera och som saknar säkerhet. Dessa lån har ofta höga räntor, ibland upp till 40 procent.

De företag som ger eller förmedlar konsumtionslån är ofta aggressiva i sin marknadsföring. Även den som är svårt skuldsatt utlovas lån och kreditupplysningar framställs som något som bör undvikas.

"Låna pengar utan kreditupplysning" skriver en låneförmedlare på sin hemsida. Hos en annan kan man klicka sig in på "Lån med svag kreditvärdighet". En långivare uppger att de hjälper till med "Lån trots Kronofogden".

Ofta samarbetar långivarna och låneförmedlarna med populära influencers – Calle Schulman, Carolina Gynning och Isabella Löwengrip är några exempel – som får betalt för att prata gott om de dyra konsumtionslånen. På så sätt lockas särskilt unga människor in i skuldfällan.

Lagen säger att reklam för de dyra konsumtionslånen ska vara måttfull. Den får inte heller vara påträngande och lånet får inte framställas som en bekymmersfri lösning på ekonomiska problem.

Samtidigt i sociala medier: "Hamnar kontot på minus ännu en gång? Slipp bekymren – ansök om ett snabblån här" eller "Många tror att de inte kan få lån – men de har fel".

Är inte detta just att framställa snabblån som en bekymmersfri lösning? Och kan de budskapen verkligen kallas måttfulla?

För UC är det är uppenbart att konsumentskyddet i dagens lagstiftning inte är tillräckligt. Reglerna behöver skärpas så att det blir förbjudet att göra reklam för de allra dyraste konsumtionslånen genom sponsring av influencers. Det bör heller inte vara tillåtet att framställa kreditupplysningar som något som konsumenten bör undvika.

Samtidigt kan överskuldsättningen inte lösas enbart genom skärpta regler för reklam. Insatser behövs på många olika områden och flera bra förslag har lyfts fram, till exempel en absolut preskriptionstid på konsumtionslån och mer privatekonomi i skolundervisningen.

Vad som nu krävs är att nytillträdda finansmarknadsministern Åsa Lindhagen tillsätter en statlig utredning med ett brett mandat att föreslå effektiva politiska åtgärder mot överskuldsättningen. Det skulle kunna rädda många sörmlänningar undan skuldfällan.