Statistik över lärarbehörigheten skiljer sig åt

I Östra skolan i Katrineholm har 94,0 procent av lärarna en pedagogisk högskoleexamen, enligt Skolverkets statistik, skriver signaturen "Lärare".

I Östra skolan i Katrineholm har 94,0 procent av lärarna en pedagogisk högskoleexamen, enligt Skolverkets statistik, skriver signaturen "Lärare".

Foto: Stina Järperud

Insändare2021-07-08 21:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Behörigheten bland lärare i Sörmland är alarmerande låg skriver Katrineholms-Kuriren 7 juli.

I Skolverkets statistik för grundskolan är det inte många siffror som stämmer överens med de som presenteras i Kuriren, varken de som den fackliga organisationen hänvisar till eller de som kommunen presenterar. Att statistik beräknas på olika sätt kanske inte är ett problem, bara det är tydligt för den som ska förstå siffrorna. Så är det inte nu.

Ur Skolverkets statistik kan man se att Julita skola förvisso ligger bra till, men att lärarbehörigheten skulle vara 100% ser inte ut att stämma. Under läsåret 20/21 är siffrorna för Julita skola 89,3%. Bäst i Katrineholm ligger i stället Östra skolan. 94,0% av lärarna där har en pedagogisk högskoleexamen. Lägst ligger Strångsjö skola med 60,8%. I de kommunala skolorna ligger genomsnittet på 78,2% medan Kunskapsskolan, enda friskolan i Katrineholms kommun, ligger nästan 10 procentenheter lägre (68,5%).

Vad gäller antal elever per lärare så visar Skolverkets statistik att Järvenskolan City ligger på 5,0 elever per lärare. Skolan bedriver verksamhet som kräver hög personaltäthet och det är därmed inte konstigt, utan en förutsättning. Övriga kommunala skolor ligger på 9,4-14,3 elever per lärare. Kunskapsskolan sticker ut med 18,4 elever per lärare.

Det finns många utmaningar (eller problem) som skolan som organisation behöver ta sig an. Rimligt är att invånare har korrekta siffror att förhålla sig till för att förstå dessa utmaningar (problem). Att man mäter på olika sätt må vara hänt så länge det är hyfsat enkelt att tolka siffrorna. Så är det inte idag. 

Lärare

Svar direkt
Det finns tre sorters lögn; lögn, förbannad lögn och statistik” är ett välbekant talesätt. I det här fallet handlar det om olika sätt att ta fram statistiken men också när siffrorna är hämtade. Kommunen räknar på ett sätt, Skolverket på ett annat, Lärarförbundet på ett tredje samtidigt som siffrorna förändras över tid. Det är också något vi nogsamt redovisar i vår granskning av lärarbristen.

Klart är ändå att det generellt sett finns stora problem med att se till att rekrytera behöriga lärarna till våra skolor med rätt utbildning och kompetens för att undervisa eleverna. Att siffrorna från fack, arbetsgivare och myndigheter är olika får inte hindra oss att lyfta den här oerhört viktiga frågan. 

Kristina Levin, redaktionschef