Svar på insändaren "Förstår inte hur Sörmlandstrafiken tänker" publicerad 11 augusti.
Vår ambition är att kunna återgå till det normal och öppna för betalning med både reskassa och kontokort på bussarna igen, men rådande omständigheter med pandemin gör det inte helt enkelt eller lättlöst. Att flytta betalningsutrustningen till bakre delen av bussen skulle tyvärr inte lösa problemen med betalning ombord i nuläget, eftersom dessa betalmedel kräver viss hantering från föraren. Därför fortsätter vi att sträva efter lösningar som möjliggör att vi öppnar upp för påstigning via framdörrarna och då krävs det att vi skyddar förarna på ett sätt som Arbetsmiljöverket bedömer tillräckligt och Transportstyrelsen tillsammans med skyddsorganisationer bedömer trafiksäkert. Vi hade gärna sett en påskyndad process och haft lösning på plats för länge sedan men då flera instanser är inblandade och lösningen är komplex måste vi förhålla oss till det och respektera att det tar tid.
Att alla inte har appar är vi väl medvetna om och det är givetvis ett problem som vi brottas med. Vår kundservice finns tillgänglig dygnet runt och kan instruera de som önskar ladda ner och använda appen.
Slutligen vill jag berätta att vi självklart, liksom övriga kollektivtrafikbranschen, ständigt följer utvecklingen på nationell nivå och anpassar oss efter folkhälsomyndighetens rekommendationer. Det är också viktigt att komma ihåg att anpassningar som behöver göras är förknippade med kostnader, därför är det av stor vikt att noggrant utvärdera möjliga alternativ för att få en så hållbar och heltäckande lösning som möjligt.
Med vänliga hälsningar