Det är konstigt det här med Sörmlandstrafikens syn på resenärers biljettköp. Å ena sidan har de hävdat att de gjort allt i sin makt för att kunna återgå till ett normalt läge som fanns före pandemin, där resenärer köper och validerar sin biljett som sig brukligt bör.
Å andra sidan, så tog det över ett halvår innan de insåg att de måste flytta biljettmaskinens validatorer till de bakre dörrarna. Och nu när det är klart, så förväntar de sig att alla helt magiskt ska börja vara duktiga passagerare och börja validera sina köpta biljetter igen.
Ett annat faktum som får en att börja fundera på om Sörmlandstrafiken ens bryr sig om biljettintäkter är att de bara har fyra stycken biljettkontrollanter, i hela Region Sörmland. Jo, bara fyra stycken som på något vis ska befinna sig över hela Sörmland, varje vecka, året om.
Och dessa kontrollanter tycks koncentrera sina arbetsinsatser till Eskilstuna och Nyköping. Resten av Sörmland ser normalt inte röken av dessa kontrollanter.
Om nu Sörmlandstrafiken vill återgå till det normala, så måste de ha fler som kontrollerar att folk har giltiga biljetter. Inte bara fyra stycken stackare som måste dra runt över hela Sörmland. Anställ minst två stycken i varje trafikområde och låt dessa synas resten av året ut. Då kan man stolt säga att man gjort allt i sin makt för att återgå till det normala.