Skolans uppgift att ge alla barn det stöd de behöver

Det är olyckligt att vårdnadshavare ibland känner att ansvaret för barnens skolgång hamnar enbart hos dem, skriver Johan Lindeberg, förvaltningschef bildningsförvaltningen

Det är olyckligt att vårdnadshavare ibland känner att ansvaret för barnens skolgång hamnar enbart hos dem, skriver Johan Lindeberg, förvaltningschef bildningsförvaltningen

Foto: Henrik Montgomery/TT

Insändare2021-10-15 07:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på insändaren ”Hur behandlas barn med NPF-diagnoser i Katrineholm?” Publicerad den 2 oktober.

Tack för din insändare där du sätter ljus på en viktig fråga som berör många.

Precis som det står i insändaren är det skolans uppgift att ge alla elever den ledning och stimulans de behöver. Otillräckliga resurser är inte ett giltigt eller lämpligt skäl till att det stöd som krävs inte sätts in.

Det händer att vårdnadshavare och skola inte är överens om vilken typ av insatser som är mest lämpliga. Då är det viktigt att skolan är tydlig med från vilka pedagogiska grunder de gör sin bedömning. Att hem och skola ibland har olika uppfattning om vilka insatser som är lämpligast är nog svårt att överbrygga eftersom hem och skola har olika utgångspunkter.

Vårdnadshavare är proffs på sina barn och har ovärderlig kunskap om hur deras behov kan bli tillgodosedda såväl hemma som på fritiden.

Skolpersonal är professionella pedagoger som genom sin yrkesskicklighet och kännedom om barnets behov i skolsituationen identifierar de insatser som anses som pedagogiskt mest lämpliga. För att skapa god kommunikation mellan hem och skola och ge möjlighet till verklig delaktighet är det viktigt att skolor lyssnar och tar tillvara på vårdnadshavares kunskap om sitt barn. Det är också viktigt att beslutade insatser följs upp och utvärderas i samråd med elev och vårdnadshavare.

Det är olyckligt att vårdnadshavare ibland känner att ansvaret för barnens skolgång hamnar enbart hos dem. Då är det viktigt att betona att det, precis som insändaren lägger tonvikten på, är skolans ansvar att utreda, bedöma och besluta om hur skolan ska utforma undervisningen och anpassa lärmiljön så att alla barn får den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande.

Om en vårdnadshavare tycker att det har brustit, är det viktigt att de kontaktar rektor för att diskutera beslutet. Om man inte lyckas hitta en lösning kan man till exempel vända sig till bildningsförvaltningens klagomålshantering eller i sista hand till Skolinspektionen som instanser för att pröva om en skola gjort rätt bedömning. Katrineholms skolor ska självklart tåla att granskas, och om vi gör fel så ska det rättas till.