Kaos i skolan utan förstående politiker

Utan förståelse för och viljan till en god framtid för alla blir det skolpolitiska arbetet meningslöst och elevsituationen ofta kaotisk.

Utan förståelse för och viljan till en god framtid för alla blir det skolpolitiska arbetet meningslöst och elevsituationen ofta kaotisk.

Foto: Elin Elander

Insändare2024-08-16 14:05
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Nu börjar ett nytt skolår. 

Det förväntas mycket av eleverna. Det kanske populäraste uttrycket är: Ni ska sköta er i skolan. Hur sköter man sig i skolan? Jag menar, vad är ”att sköta sig i skolan”? Att sitta still? Att vara tyst? Att delta i högljudda argumentationer? Att inte komma för sent? Att inte vara stökig? Att inte vara sig själv? Att vara sig själv?

Tja, det är faktiskt inte så lätt att reda ut. En del säger att det var bättre förr. Vän av ordning kan undra på vilket sätt. Jag menar vi är alla unika och alla ska få plats i skolan.

Nåväl, för att ”sköta sig” måste det ju ges förutsättningar. Jag menar, Hur sköter man sig som skolpolitiker? Genom att vara påläst? Genom att ha god kännedom om läroplaner? Genom att ha empati? Genom att vara obstinat? Genom att kunna prioritera? Genom att våga prioritera?

Ja inte är det lätt. Kanske grundar sig problemen i skolan delvis i att den skolpolitiska vuxenvärlden inte möter elevernas värld på ett empatiskt vis.

Nåja, jag vet i alla fall en sak: Utan förståelse för och viljan till en god framtid för alla blir det skolpolitiska arbetet meningslöst och elevsituationen ofta kaotisk.

Men det är klart, allt går ju att förbättra med en gemensam vilja. 

Finns den politiska viljan i den skolpolitiska nämnden (BoU) i Vingåker?

Björn Blid (S)