Angående nyhetsartikeln "Oenighet kring extra tillskott för slottet" publicerad den 5/6.
Återigen är inte besluten genomtänkta. Renoverar Säfstaholms slott men har inte pengar till att driva verksamheten. Behövs mera pengar till flera tjänster för att driva slottet enligt Katrineholms-Kuriren. Hur ser organisationen ut för övrigt?
Samhällsbyggnad och upplevelse enheten har blivit en enhet men inom politiken är den fortfarande uppdelad i två nämnder. Här finns det pengar att spara. Färre politiker att betala ut ersättning till och troligen även färre tjänstemän som behöver gå på två nämndsammanträden, arbetstid som kan läggas på annat, kanske arbete på slottet.
Hur många tjänster finns inom förvaltningen som slottet tillhör? Normen i Vingåkers kommun är att anställda har rätt till heltid. Har detta politiska beslut inneburit att det finns flera personer anställda med högre tjänstgöringsgrad än det finns arbetsuppgifter? Vissa verksamheter kräver kanske tre personer men inte tre heltider, vilket till exempel kan innebär att det finns en deltidstjänst att tillgå. Den tid kanske kan läggas på att arbeta med att ”driva” slottet.
Ska kommunen driva en affär, är detta okej mot vårt lokala näringsliv? De företag som driver butik (och andra företag) i kommunen gör det säkert inte för att vara snälla, de vill troligen kunna leva på sina verksamheter. Mysigt med en butik på slottet, men kommunen köper in varor med skattepengar, hyran betalar kommunen (med skattepengar) och lön får den som jobbar i butiken även om ingen kommer och handlar. Kommunens lokala företagare behövs, de gör att samhället är levande och bidrar med skattepengar till välfärden (skola och omsorg).