Därför är det viktigt att kunna gångertabellerna

När man kan multiplikationerna utantill, skapas en helt annan känsla för storheterna och rimligheten i matematiken, menar insändarskribenten.

När man kan multiplikationerna utantill, skapas en helt annan känsla för storheterna och rimligheten i matematiken, menar insändarskribenten.

Foto: JESSICA GOW / TT

Insändare2022-11-22 21:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Måste eleverna kunna multiplikationstabellerna utantill? Ja! Jag brukade fråga eleverna vilka som tyckte att "matte suger". Sedan frågade jag vilka som inte kunde multiplikationstabellerna utantill och fick då se samma händer!

Inte konstigt! Utan automatik i multiplikationen och divisionen, finns ingen energi kvar till problemlösandet. Hemligheten är att man ska höra svaret på multiplikationen! 

När man kan multiplikationerna utantill, skapas en helt annan känsla för storheterna och rimligheten i matematiken. Självkänslan och självbilden påverkas positivt – liksom inställningen till matematik.

Man skär till små papperslappar, skriver multiplikationen på ena sidan och svaret på den andra. Bunten hålls ihop med ett gummiband. Sedan går man igenom bunten genom att läsa varje fråga och snabbt ge svaret. Ingen eftertanke tillåts. Svaret ska höras! Rätt svar i en hög och fel i en annan. Fortsätt med felhögen, tills den är slut. Repetera sedan hela bunten.

Ett tips: hör man inte vad sju gånger sex blir, kan man testa sex gånger sju. Alla vet inte att det blir samma svar, och melodin kan vara lättare att känna igen.

Varje vecka gjorde eleverna ett prov med 121 multiplikationer på fem minuter – samma varje gång – och fick rätta åt varandra. För godkänt krävdes 121 rätt och när man klarat detta tre gånger, slapp man provet. 

Vissa svar kan nås med flera multiplikationer – tjugofyra kan ju vara tre gånger åtta, fyra gånger sex eller två gånger tolv. Så kommer man in under skinnet på matten.