Så kan barnen i Södermanland få odla i skolan

Barn som får möjlighet att odla mår bättre, kommer närmare naturen och känner glädje och stolthet, skriver Daniel Lundberg på odlings- och trädgårdsföretaget Nelson Garden.

Barn som får möjlighet att odla mår bättre, kommer närmare naturen och känner glädje och stolthet, skriver Daniel Lundberg på odlings- och trädgårdsföretaget Nelson Garden.

Foto: Claudio Bresciani/TT

Insändare2022-12-16 07:05
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Barn som får möjlighet att odla mår bättre, kommer närmare naturen och känner glädje och stolthet. Forskning, bland annat vid Sveriges Lantbruksuniversitet, visar att odling både ökar vårt psykiska välbefinnande och minskar stress. Det är några skäl till att barn i Södermanland bör ges möjligheten att odla i skolan, den miljö som är ska rusta dem för vuxenlivet och ge dem verktyg för att ta ansvar för sin omvärld.

Inför riksdagsvalet i september skickade vi på odlings- och trädgårdsföretaget Nelson Garden en enkät till samtliga kandidater på valbar plats. Bland de kandidater som sedan valdes in i riksdagen svarade 24 procent att de är mycket eller ganska positiva att odling ska ingå i skolans läroplan.

Var fjärde riksdagsledamot ställer sig alltså bakom idén, vilket är mycket glädjande. Men en sådan reform tar självklart tid. Och i dag är bilden en helt annan ute i kommunerna, som ansvarar för skolan. Det visar en annan kartläggning vi gjort i år.

Den gången bad vi kommunerna berätta huruvida de har en plan för att erbjuda barn möjligheten att odla i skolan. Inte en enda av det hundratal kommuner som besvarade vår enkät uppgav att de har det, vare sig i förskola, grundskola eller gymnasium. Bara tre kommuner i hela Sverige – Hofors, Hultsfred och Sigtuna – svarade att de har öronmärkt medel för odling i skolorna. Barnen i Södermanland går alltså miste om alla de positiva effekter som odlingen hade kunnat ge.

Det finns skolor där barn redan i dag kommer i kontakt med odling i skolan, men där bedrivs verksamheten ofta av enskilda eldsjälar som ser de effekter på hälsa, ansvarstagande och förståelse för en levande natur som odlingen ger. Det är inte rimligt att barnens möjligheter att odla i skolan är slumpmässigt beroende av var de bor eller vilken lärare de råkar tilldelas. För att alla barn i Södermanland ska få samma möjligheter till utveckling, även om det dröjer innan odlingen förs in i läroplanen, behövs därför en strukturerad och uttalad satsning från kommunerna.

Här är våra främsta förslag:

1. Sörmlands kommuner bör fatta beslut om att alla skolelever regelbundet ges möjligheten att odla. För att förverkliga det bör de ta fram enkla planer som kan användas av alla skolor i kommunen.

2. Att tydligt öronmärka budget till odling sänker trösklar och medför att skolor slipper ställa prioriteringar mot varandra. Det handlar i praktiken om små summor.

3. Odlingen bör integreras i undervisningen för att bli en del av lärandet. Skolor och lärare som framgångsrikt använt odling som pedagogiskt verktyg bör lyftas fram för att inspirera och kompetensutveckla andra.

Läroplanen innehåller redan ett tydligt uppdrag till skolan att ge eleverna en relation till natur och miljö.
Att låta barnen i Södermanland odla i skolan är ett bidrag till det, och skapar ett friskare samhälle på köpet.