Postnord: Postutdelning som är hållbar i framtiden

Att säkra en fungerande posthantering är det vi strävar vi efter, men vi måste göra det på ett sätt som är hållbart för framtiden. Skriver Cathrine Mellgren, distributionsområdeschef PostNord.

Att säkra en fungerande posthantering är det vi strävar vi efter, men vi måste göra det på ett sätt som är hållbart för framtiden. Skriver Cathrine Mellgren, distributionsområdeschef PostNord.

Foto: Jessica Gow/TT

Insändare2020-11-10 05:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar till signaturen: "Ett brev betyder så mycket” publicerad den 2/11.

Hur samhällsuppdraget ska se ut i framtiden är en politisk fråga under utredning. De förändringar PostNord gör här och nu har sin grund i att svenskarnas behov har förändrats. I en undersökning gjord av Post- och Telestyrelsen (PTS) svarade endast 5 procent att de har behov att få post varje dag. Antalet skickade brev har minskat med hälften sedan millennieskiftet och allt fler använder digitala alternativ. 

En vanlig dag har våra brevbärare bara något att lägga i lådan hos två av tre hushåll. Inom kort handlar det om varannan postlåda. Trots det kör brevbärarna samma rundor varje dag. Det är inte hållbart, varken miljömässigt eller kostnadsmässigt.  

Genom att börja med varannandagsutdelning, där brevbärarna alternerar mellan olika slingor, blir kostnaderna för den samhällsomfattande posttjänsten betydligt lägre och kommer att kräva lägre statsstöd den dagen brevverksamheten inte bär sig själv. 

Att säkra en fungerande posthantering är det vi strävar vi efter, men vi måste göra det på ett sätt som är hållbart för framtiden.