Policy vägleder kommunen inför bilköp

"Kommunens rese- och fordonspolicy ger oss grundläggande riktlinjer för de olika ansvarsområdena", skriver Stefan Hellström. (Arkivbild)

"Kommunens rese- och fordonspolicy ger oss grundläggande riktlinjer för de olika ansvarsområdena", skriver Stefan Hellström. (Arkivbild)

Foto: Rebecka Jonsson

Insändare2023-05-27 07:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på insändaren "Varför har kommunen bilar av de största modellerna?".

Tack för din fråga. Att äga bil är en stor utgiftspost. För dig, mig och alla företag.

Utöver ett ekonomiskt ansvar har vi i kommunen också ett arbetsmiljöansvar och ett miljöansvar. Kommunens rese- och fordonspolicy ger oss grundläggande riktlinjer för de olika ansvarsområdena. 

Kommunens uppdrag innefattar en rad olika verksamheter vilket gör att vi behöver olika typer av fordon. I vår upphandling finns beskrivet vilka märken och modeller vi får köpa in. Syftet är att kunna täcka verksamhetens krav samtidigt som vi möter kraven i policyn. Oftast är de mest ergonomiska och säkraste bilarna lite större. 

När det gäller miljöaspekten så är gasfordon förstaval för centralorten och el för landsbygden. Vi har dubbade vinterdäck och extraljus på landsbygdsbilarna och dubbfria vinterdäck i centralorten efter en avvägning mellan miljö och arbetsmiljö. 

För att beräkna ekonomin så arbetar vi efter "total cost of ownership", TCO, alltså totalkostnad för ägandet. Vi leasar våra bilar på tre eller fem år och kostanden blir då enligt en TCO-modell: inköpspris + skatt + drivmedel + service + försäkring minus återköpsvärde. Just återköpsvärdet gör att den billigaste bilen att köpa inte automatiskt blir den billigaste bilen att äga.