Det är inte ofta jag behöver komma till en vårdcentral tack och lov, blev därför mer eller mindre chockad när jag den senaste veckan har försökt vid flera tillfällen och vid olika tider att komma i kontakt med Vår Vårdcentral på Drottninggatan.
När man ringer får man vet att "vi kan inte ta emot ditt samtal var vänlig ring senare". Som den fogliga medborgare man är så fortsätter man ringa. Några dagar ringer jag mera, andra mindre och någon dag orkar jag inte ens försöka.
I dag kände jag mig desperat – mår fortfarande dåligt, en dryg vecka har gått, ringer 1177 (igen.) De rekommenderar att jag ska se till att få träffa en läkare. Ringer Vår Vårdcentral igen, samma visa: ingen kan ta samtalet, jag bestämmer mig för att åka dit!
Inne på vårdcentralen får jag prata med en receptionist som talar om för mig att förra veckan hade man bara en sköterska som kunde ringa upp patienter, den här veckan var det två stycken. Hon försöker få mig att åka hem och ber mig ringa imorgon, jag är inte riktigt på humör för det och dessutom så vet jag hur det slutar (även om man har 100 procent fler sköterskor denna vecka mot förra veckan) så jag förklarar att jag inte alls har tänkt åka hem och får till slut efter viss påstridighet träffa en trevlig sköterska. Under tiden jag satt där kom fler patienter in som ville boka tider men fick svaret att det inte gick utan de fick ringa och beställa tid. De gick lydigt ut igen.
Varför ser man inte till att åtminstone ge ett riktigt besked: Vi har inga flera tider idag ring igen imorgon. Då skulle jag ha sluppit sitta i telefon och försöka ringa, det har tagit tid från mitt jobb.
Vart är vården på väg? Vågar man bli sjuk!
Bara en patient