Omdiskuterad korsning väcker frågor

Insändarskribenten tycker att man ska anlägga ett övergångställen vid slutet av gångfartsområdena som fotgängare kan använda i rusningstrafik. På bilden Johnny Ljung, infrastrukturchef på kommunen.

Insändarskribenten tycker att man ska anlägga ett övergångställen vid slutet av gångfartsområdena som fotgängare kan använda i rusningstrafik. På bilden Johnny Ljung, infrastrukturchef på kommunen.

Foto: Stellan Nilsson och Jimmy Persson

Insändare2020-12-12 05:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Kommunen anser att alla har ett ansvar att hålla reda på trafikreglerna i Katrineholm. Det har de rätt i. Men, att bygga om en genomfartsled, där trafikflödet genom alla år styrts av trafikljus, till ett så kallat delat område där reglerna i princip säger att alla trafikanter sköter sig själva, visar ändå en stor dos av naivitet från kommunens sida.

Alla kan inte visa ansvar i trafiken. Vissa verkar inte vilja det heller. Det blir skrämmande uppenbart i dessa gångfartsområden. Vissa skiter i högerregeln. Gångare och cyklister trängs med bilar och tunga fordon och under rusningstid är det djungelns lag som gäller.

Jag kommer lämna ett förslag till kommunen här nedanför, som förmodligen kommer gå alla ansvariga förbi då jag misstänker att ingen läser insändarsidorna i Kuriren. Får jag ett svar på detta kommer jag äta upp min cylinderhatt som jag har i min ägo.

Bygg övergångställen vid slutet av gångfartsområdena som fotgängare kan använda i rusningstrafik. 
Kan inte vara så svårt att måla dit lite vita zebraränder på en kullersten. Eller vänta, det kan det förmodligen. Det tog kommunen bara ca 20 år att bygga en rondell i Scaniakorset.