Ökade kostnader för tågresor

Är smyghöjningarna i dag är bara toppen på isberget? undrar en insändarskribent.

Är smyghöjningarna i dag är bara toppen på isberget? undrar en insändarskribent.

Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

Insändare2022-01-05 07:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det är bra att tågbolagen redan nu visar vad som väntar alla tågresenärer framöver, nämligen dyrare resor med tåg. Det är en strategi, främst framdriven av ”miljökämpar”, att folk och gods ska ta tåget istället för att välja landsvägen. 

Finns det lokförare i framtiden? Kommer tågen att gå i tid framöver? Försvinner nuvarande problem med snö, is, löv och stormfällda träd på spåren? Kommer spårunderhållet och kontaktledningarna att fungera?

Den nya Ostlänken beräknas kosta 83 miljarder kronor. Den nya Götalandsbanan beräknas kosta runt 300 miljarder kronor att bygga, enligt SVT. Detta ska betalas. Av vilka? Jo, skattebetalarna och de som åker tåg! Är smyghöjningarna i dag är bara toppen på isberget?